Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØritsland, Trond Are
dc.contributor.authorWiggen, Marianne Kalberg
dc.date.accessioned2022-09-29T17:19:59Z
dc.date.available2022-09-29T17:19:59Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:107330318:67673741
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3022661
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er utført med utgangspunkt i et oppdrag fra konsulentselskapet Bouvet og deres kunde Trøndelag fylkeskommune (TRFK). TRFK har ansvaret for omlag 6400 km fylkesveg, som driftes og vedlikeholdes av innleide entreprenører på driftskontrakt. Hver driftskontrakt følges opp av en eller flere kontrollingeniører fra TRFK, som utfører kontroller av vegene med jevne mellomrom. Dagens arbeidsprosess for kontrollingeniørene er derimot preget av dårlig flyt og tungvinte løsninger som gir en negativ innvirkning både på brukervennligheten og brukeropplevelsen deres. Målet med masteroppgaven er å identifisere problemene kontrollingeniørene på driftskontrakter opplever, samt komme med anbefalinger som forbedrer arbeidsprosessen til kontrollingeniørene. Vi har fulgt en kontekstuell design-prosess, samt brukt tjenestedesignmetodikk og metodetriangulering, for å sette oss inn i kontrollingeniørens arbeidshverdag. Vi startet bredt med å samle innsikt og kartlegge, for så å snevre oss inn på problemområdene. Gjennom hele prosjektet har vi brukt flere ulike metoder der de essensielle metodene for å få innsikt i kontrollingeniørenes arbeidshverdag har vært intervju og observasjon. Swimlane Diagrams har vært den viktigste metoden for å kartlegge arbeidsprosessen. Andre essensielle metoder har vært Personas, Impact Effort Matrix, Brainwriting, How Might We, Decision Matrix. For å presentere konseptet har jeg laget en papirprototype som har blitt testet ved bruk av Mock-up intervju. Resultatet av masteroppgaven er et anbefalt konsept, samt anbefalinger til videre arbeid. I tillegg er Swimlane-diagrammene og all kartleggingen som ligger bak en viktig del av leveransen. De viktigste problemområdene som ble identifisert ved å analysere Swimlane-diagrammene er knyttet til: Verktøy som ikke er tilpasset ulike fremgangsmåter Verktøy som ikke fungerer optimalt Rotete oversikt over avvik Driftskontrakten er komplisert Mange ulike verktøy og dokumenter som må brukes i arbeidshverdagen Basert på disse problemområdene har jeg kommet med anbefalinger der initielt fokus bør ligge på rapporteringsverktøyene ELRAPP og ELRAPP Kontroll. Her bør først bugs eliminere, for så å slå sammen rapporteringsverktøyene, og deretter lage en bedre oversikt over avvik og etterkontroller. Videre er det anbefalt integrere dokumenter og andre verktøy inn i ELRAPP og ELRAPP Kontroll. Anbefalingene over bør også inkluderes i ISY Road som kontrollingeniørene i TRFK etter hvert skal bruke. For videre arbeid vil det være nyttig å se på løsning for entreprenør.
dc.description.abstractThis master's thesis is made based on an assignment from the consulting company Bouvet and their customer Trøndelag County Authority (TRFK). TRFK is responsible for approximately 6400 km of county roads, which are operated and maintained by hired contractors on an operational maintenance contract. Each operational maintenance contract is followed up by one or more quality control engineers from TRFK, who perform inspections of the roads on a regular basis. Today's work process for the quality control engineers, on the other hand, is characterized by poor workflow and cumbersome solutions that have a negative impact on both the user-friendliness and their user experience. The objective of the master's thesis is to identify the problems experienced by the quality control engineers on operating contracts, as well as to make recommendations for improvement of the work process for the quality control engineers. We have followed a contextual design process, as well as used service design methodology and methodological triangulation, to familiarize ourselves with the quality control engineer's everyday work. We started broadly by gathering insights and mapping, and then narrowing it down to the problem areas. Throughout the project, we have used several different methods where the essential methods for gaining insight into the quality control engineers' normal work day have been interviews and observation. Swimlane Diagrams have been the most important method for mapping the work process. Other essential methods have been Personas, Impact Effort Matrix, Brainwriting, How Might We, Decision Matrix. To present the concept, I have created a paper prototype that has been tested using Mock-up interview. The result of the master's thesis is a recommended concept, as well as recommendations for further work. In addition, the Swimlane diagrams and all the mapping behind is an important part of the delivery. The main problem areas identified by analyzing the Swimlane diagrams are related to: Tools that are not adapted to different work process Tools that do not work optimally Messy overview of discrepancies The operational maintenance contract is complicated Many different tools and documents that must be used in everyday work Based on these problem areas, I have made recommendations where the first focus should be on the reporting tools ELRAPP and ELRAPP Kontroll. Here the first step should be to eliminate bugs, then merge the reporting tools, and then create a better overview of non-conformities and follow-ups controls. Furthermore, it is recommended to integrate documents and other tools into ELRAPP and ELRAPP Kontroll. The above recommendations should also be included in ISY Road, which the quality control engineers in TRFK eventually will use. For further work, it will be useful to look at a solution for the contractor.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDesign for å understøtte oppfølging av driftskontrakt for kontrollingeniører
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel