Show simple item record

dc.contributor.advisorNygård, Mette
dc.contributor.authorVognild, Benjamin Jeganathan
dc.date.accessioned2022-09-28T17:43:39Z
dc.date.available2022-09-28T17:43:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112400045:37466582
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3022415
dc.description.abstractDette er en masteroppgave i profesjonsrettet pedagogikk ved NTNU sin lærerutdanning i Trondheim. I mitt forskningsprosjekt har jeg ønsket å belyse og forske rundt skolen, og dens rolle som en inkluderende arena. Med fokus på skolens inkluderingsarbeid har formålet ved min studie, vært å belyse inkludering og tilrettelegging i skolen, og se på hvordan skolen kan oppleves som inkluderende eller marginaliserende. Med utgangspunkt i det har min studie forsker på følgende problemstilling: Hvordan kan læreres ulike tilnærminger til minoritetselever i skolen, være inkluderende eller marginaliserende? Oppgavens teoridel belyser inkluderingsbegrepet gjennom å se på ulike definisjoner, politisk forståelse, inkludering som fenomen og en inkluderende skole. Samtidig belyses andre sentrale teorier som relasjonskompetanse, mangfold, anerkjennelse, og ekskluderingsmekanismer. For å kunne svare på og undersøke problemstillingen, har jeg valgt å plassere oppgaven innenfor et kvalitativt landskap, og benyttet meg av et kvalitativt forskningsintervju. Utvalget for mitt intervju har bestått av fire lærere, som har delt deres tanker og erfaringer rundt masteroppgavens tematikk og problemstilling. intervjuene var halvstrukturerte med en kombinasjon noen forhåndsbestemte temaer og åpne spørsmål. I oppgavens analyse har jeg systematisert datamaterialet etter meningsinnholdet, og dannet tre overordnete tematikker: hvordan skape et fellesskap, ekskluderingsprosesser og rammefaktorer. De overordnete temaene har blitt underbygget av åtte kategorier: anerkjennelse, relasjoner, sosial og faglig tilrettelegging, andregjøring, kategorisering, utenforskap, kompetanse og ressurser. Resultat og hovedfunnene i min masteroppgave viser at lærerne hadde ulike tilnærminger til hvordan de jobbet med inkludering i skolen, samtidig var det en felles forståelse av skolen som en inkluderende arena omhandlet at alle skulle få mulighet og lov til å delta i det sosiale og faglige fellesskapet. Min studie har belyst anerkjennelse, relasjoner og sosial og faglig tilrettelegging som viktige tilnærminger lærerne har mot minoritetselever, hvor resultatene viser at dette er viktige faktorer som kan fremme inkludering i skolen. Samtidig har andregjøring, kategorisering og utenforskap blitt trukket frem som sentrale funn som kan bidra til og forsterke opplevelsen av marginalisering blant minoritetselever. Oppgaven har påpekt at inkludering og ekskludering ikke er noe statisk, men er en konstant påvirkning av ressurser og lærernes kompetanse i skolen; som kan bidra til å forsterke minoritetselevers opplevelse av skolen som inkluderende eller ekskluderende.
dc.description.abstractThis is a master's thesis in applied pedagogy at NTNU university. In my master’s project, I wanted to research and shed light on the school as an inclusive arena. By doing to focusing on the teachers approach to minority students, and how the school would be perceived as an including og marginalizing arena. Based on that, i have researched the following problem: How can teachers' different approaches to minority students in school be inclusive or marginalizing? The theoretical part of the thesis sheds light on the concept of inclusion by looking at different definitions, political understanding, inclusion as a phenomenon and an inclusive school. At the same time, other key theories such as relational competence, diversity, recognition, and exclusion mechanisms are highlighted. In order to be able to answer and investigate the problem, I have chosen to place the thesis within a qualitative landscape and used a qualitative research interview. The selection for my interview has consisted of four teachers, who have shared their thoughts and experiences about the master's thesis' topic. the interviews were semi-structured with a combination of some predetermined topics and open-ended questions. In the thesis analysis, I have systematized the data material according to the meaning content, and formed three overarching themes: how to create a community, exclusion processes and framework factors. The overarching themes are supported by eight categories: recognition, relationships, social and professional facilitation, othering, categorization, exclusion, competence and resources. The result and the main findings of my master's thesis, show that the teachers had different approaches to how they worked with inclusion in the school. At the same time there is a common understanding of the school as an inclusive arena, that everyone should have the opportunity to participate in the social and professional community. My study has highlighted recognition, relationships and social and professional facilitation as important approaches teachers have towards minority students, where the results show that these are important factors that can promote inclusion in school. At the same time, secondment, categorization and exclusion have been highlighted as key findings that can contribute to and strengthen the experience of marginalization among minority students. The thesis has pointed out that inclusion and exclusion is not static, but is a constant influence on resources and teachers' competence in school; which can help to strengthen minority students' experience of the school as inclusive or exclusive.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDu har en plass selv om vi ikke er like
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record