Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGoia, Francesco
dc.contributor.authorRezaee, Maryam
dc.date.accessioned2022-09-27T17:20:42Z
dc.date.available2022-09-27T17:20:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:113132537:64300061
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021916
dc.description.abstract«Living lab» er en nyere arena som har som mål å legge til rette for innovasjon ved å involvere brukere i utviklingen av produkter og tjenester. Bygninger skaper en virkelig kontekst for å studere interaksjoner mellom menneske og teknologi og gir en kontrollerbar plattform for å teste teknologier under et ly. I løpet av de tre tiårene det har utviklet seg, har forskere gjort store anstrengelser for å dekke mange aspekter av dette fenomenet. Imidlertid er litteratur om bygging av levende laboratorieaktiviteter og hvordan de kan støtte denne brukersentriske tilnærmingen for å forbedre miljømessig bærekraftspraksis sjelden. Derfor er det behov for å utforske innflytelsesrike faktorer, metoder og potensielle utfordringer i bærekraftig bygging av levende laboratorier for å gi et rammeverk for deres praksisbaserte aktiviteter. Denne forskningen er utført ved en systematisk litteraturgjennomgang og kvalitativ og kvantitativ analyse samt spørreskjema; og den gjennomføres på tre nivåer; Først definerer den tre hovedkonsepter basert på BLL-aktiviteter. Deretter, med et spesielt fokus på miljømessig bærekraftig bygning av levende laboratorier, identifiserer den ulike tilnærminger og metoder som brukes for å oppnå miljømessige bærekraftsmål. Til slutt, ved hjelp av dyptgående komparative casestudier, identifiserer den ulike faktorer som påvirker nivået av brukerinvolvering under SBLL-eksperimentene, for eksempel metodene for å introdusere konseptet til brukerne, metodikk for brukerrekruttering, beleggstid for eksperimentet, og nivået på brukernes aksept og tilfredshet. Til slutt, basert på funnene, gir den noen praktiske retningslinjer for å øke kvaliteten på brukerinvolvering i SBLL-praksis. Nøkkelord: Building living lab, sustainable living lab, brukerinvolvering, menneske-teknologi interaksjon
dc.description.abstract“Living lab” is a recent arena that aims to facilitate innovation by involving users in the development of products and services. Buildings create a real-world context to study human-technology interactions and provide a controllable platform for testing technologies under a shelter. During the three decades of its development, researchers have made great efforts to cover many aspects of this phenomenon. However, literature on building living lab activities and how they can support this user-centric approach to enhance environmental sustainability practices are rare. Hence, there is a need to explore influential factors, methodologies, and potential challenges in sustainable building living labs to provide a framework for their practice-based activities. This research is conducted by a systematic literature review and qualitative and quantitative analysis as well as questionnaire; and it is conducted on three levels; First, it defines three main concepts based on BLL activities. Then, with a particular focus on environmentally sustainable building living labs, it identifies various approaches and methods employed to achieve environmental sustainability goals. Finally, by in-depth comparative case studies, it identifies various factors which affect the level of user involvement during the SBLL experiments, such as the methods of introducing the concept to the users, methodologies for users recruitment, occupancy time for the experiment, and the level of users’ acceptance and satisfaction. In the end, based on the findings, it provides some practical guidelines to increase the quality of user involvement in SBLL practices. Keywords: Building living lab, sustainable living lab, user-involvement, human-technology interaction
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleBuilding as a Living Lab: Context and Practices for Research on Environmental Sustainability in Living Laboratories
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel