Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKlakegg, Ole Jonny
dc.contributor.authorAndreassen, Karen
dc.date.accessioned2022-09-24T17:19:35Z
dc.date.available2022-09-24T17:19:35Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:116385539:22261501
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021072
dc.description.abstractHypotesen for denne oppgaven bunner i at gjennomføringsstrategien har en direkte påvirkning på hvilke typer konflikt som oppstår og hyppigheten av dem. I tillegg anses samarbeid å ha en direkte positiv innvirkning for å oppnå et konstruktivt konfliktnivå. Enhver strategi inneholder flere virkemidler som er inkludert for å oppnå en ønsket effekt. Man burde derfor reflektere rundt dette valget, og være klar over hvilken effekt prosjektkultur og gjennomføringsmodell kan ha på å gjøre konflikter om til en ressurs, og ikke en merkostnad. Strategivalg påvirker fremgangsmåten og setter tonen for hele gjennomføringen av et byggeprosjekt. Det er påstått at konstruktive konflikter er både givende og nødvendig for å fremme utvikling i byggebransjen, spesielt i komplekse prosjekt. Jo tidligere man legger til rette for slike diskusjoner, jo større del av prosjektet får nytte av effekten. På grunnlag av dette ønsker denne masteroppgaven å dekke følgende problemstilling: Hvordan kan valg av gjennomføringsstrategi legge til rette for et konstruktivt konfliktnivå i byggeprosjekt? Forskningsdesignet til oppgaven bygger på litteratursøk, fagbøker og avhandlinger som teoretisk grunnlag. Videre vil ulike referanseprosjekt undersøkes ved bruk av dokumentanalyse, og derifra vil kvalitative forskningsintervju gi empiriske data for relevant informasjon. De første tre kapitlene i oppgaven dekker følgende tematikker: prosjektkultur, gjennomføringsmodell, konflikttyper, kommunikasjon, relasjoner, ledelse, konfliktforebygging og til slutt en gjennomgang av samarbeidsbyggende og konfliktforebyggende virkemidler. Sistnevnte kapittel legger også direkte grunnlaget for innhenting av resultater i form av et skjema respondentene fylte ut i forkant av intervjuene. Referanseprosjektene respondentene er hentet fra presenteres kort i etterkant av teorien. Prosjektene er henholdsvis Oslo storbylegevakt, Lindeberg sykehjem, Ryen helsehus, Marienlyst skole og Den franske skolen. Resultatet fra selve intervjuene indikerer at det finnes noen konfliktrelaterte forskjeller mellom samspill, totalkontrakt og utførelseskontrakt. I samspillet kan det være utfordrende for deltagerne å oppnå det forventede samarbeidsnivået og ikke minst sørge for at det vedvarer i neste fase. Totalkontrakt har som forventet utfordringer når det kommer til endringer i prosjektet, men også at gjennomføringsplanen fra starten av ikke er godt nok skreddersydd for det aktuelle prosjektet. Når det kommer til utførelseskontrakter vil det konfliktmessig mest sannsynlig være hyppige konflikter om underlaget, men også mer konkrete og håndfaste svar. For å konkludere med hvilke virkemidler som kom best ut fra skjema ble det valgt å gå ut fra en kombinasjon av grad av god effekt opp mot andel som har tatt det i bruk. Samlokalisering er ikke inkludert som en del av listen tross flere positive omtalelser. Dette er fordi det er et virkemiddel som ikke trekkes frem i seg selv, men som en grunn for at andre har fungert bra - og derfor mindre sentral. De som kategoriseres som gode virkemidlene fra skjema er: 4. Oppstartssamling 20. Spesialmøter 9. Involverende utøvende ledelse 23. Transparens kommunikasjon 10. Kontinuitet i nøkkelpersonell 24. Gjensidig respekt 11. Gjennomtenkt team-sammensetning 27. Proaktiv kommunikasjon Fra diskusjonen er det lokalisert både likheter og ulikheter mellom konfliktrelaterte utfordringer i de ulike gjennomføringsmodellene. Konklusjonen utfyller hvordan konkret virkemidlene kan implementeres som en del av den helhetlige gjennomføringsstrategien for å ta hånd om utfordringene. Det er hvordan man velger å organiserer seg fra toppen av som burde være utslagsgivende for hva som skjer under. Fra listen over gode virkemidler, kombinert med respondentenes egne innspill, kan man oppsummere med at folkene, samhandlingsfunksjoner og kommunikasjon er fine steder å starte når man skal sette sammen en gjennomføringsstrategi, for å tilrettelegge for et konstruktivt konfliktnivå. Et konstruktivt konfliktnivå vil da si å holde konfliktene på et nivå slik at de involverte er komfortable nok til å ikke la det eskalere videre opp i konflikttrappen, men heller ikke nødvendigvis fjerne dem.
dc.description.abstractThe hypothesis of this project is based on the direct impact the execution strategy has on the form and frequency of arising conflicts. Additionally, collaboration is considered to have a direct positive impact on achieving a constructive conflict level. Any strategy includes various intruments to achieve the desired effect. Thus, one should reflect upon the choice of strategy and be aware of the effect project culture and execution models can have on utilising conflicts as a resource, rather than an additional cost. Choice of strategy influences the approach and establishes the tone of the complete implementation of a construction project. It is alleged that constructive conflicts are rewarding and necessary to promote development in the construction industry, especially in complex projects. The earlier such discussions are facilitated, the greater part of the project benefits from the effect. Building on this foundation, this project focuses on covering the following research question: How can the choice of execution strategy facilitate a constructive conflict level in a construction project? To answer the research question, literature research was conducted, using both online and physical resources. The theoretical basis was also supported by the analysis of reference projects. With the theoretical insights as a foundation, qualitative research interviews were conducted, with the purpose to enrich the thesis with empirical data. The first three chapters of this thesis cover the following topics: project culture, execution model, types of conflict, communication, relationships, leadership, conflict prevention, and finally a review of collaborative and conflict prevention instruments. The latter creates the foundation for retrieving results from a form the respondents filled out in advance of the interviews. The reference project respondents are obtained from include Oslo storbylegevakt, Lindeberg sykehjem, Ryen helsehus, Marienlyst skole, and Den franske skolen. These are briefly presented after the theory. Results from the interviews indicate the presence of some differences between partnering, design and build, and a traditional contract, related to conflict. During the partnering phase, it can be challenging for the participants to achieve the expected level of cooperation and especially ensure its maintenance throughout the next phase. A design and build - contract induces challenges when changes occur in the project. Moreover, the challenge increases if the initial execution plan is not well enough tailored to the project in question. In terms of conflict, traditional contracts are likely to prompt frequent conflicts concerning the drawings, but with more concrete and tangible answers. To assess which instruments scored the highest in the results from the form, a combination of effect and amount of usage was used. Co-location is concluded to not be part of the list despite several positive reviews. This is grounded in co-location not being highlighted as an instrument, but rather a reason for why others worked well. The results from this thesis indicate the following instruments from the form to be categorised as efficient: 4. Start-up meeting 20. Topic-specific meetings 9. Involving executive management 23. Transparent communication 10. Continuity in key personnel 24. Mutual respect 11. Deliberated team composition 27. Proactive communication From the discussion, both similarities and differences between conflict-related challenges have been located in the various execution models. The conclusion complements how specific instruments can be implemented as part of the overall execution strategy to take care of it. It is how one chooses to organize oneself from the top that should be decisive for what happens below. From the list of efficient instruments, combined with the respondents’ own input, one can summarize that the people, interaction functions and communication are a good places to start when putting together an exectuion strategy, to facilitate a constructive level of conflict. A constructive level of conflict then means keeping the conflicts at a level so that the participants are comfortable enough not to let them escalate further up the conflict-ladder, nor necessarily remove them.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleValg av gjennomføringsstrategi for et konstruktivt konfliktnivå i byggeprosjekt
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel