Valg av gjennomføringsstrategi for et konstruktivt konfliktnivå i byggeprosjekt
Abstract
Hypotesen for denne oppgaven bunner i at gjennomføringsstrategien har en direkte påvirkningpå hvilke typer konflikt som oppstår og hyppigheten av dem. I tillegg anses samarbeid å ha endirekte positiv innvirkning for å oppnå et konstruktivt konfliktnivå. Enhver strategi inneholderflere virkemidler som er inkludert for å oppnå en ønsket effekt. Man burde derfor reflektere rundtdette valget, og være klar over hvilken effekt prosjektkultur og gjennomføringsmodell kan ha på ågjøre konflikter om til en ressurs, og ikke en merkostnad. Strategivalg påvirker fremgangsmåten ogsetter tonen for hele gjennomføringen av et byggeprosjekt. Det er påstått at konstruktive konflikterer både givende og nødvendig for å fremme utvikling i byggebransjen, spesielt i komplekse prosjekt.Jo tidligere man legger til rette for slike diskusjoner, jo større del av prosjektet får nytte av effekten.På grunnlag av dette ønsker denne masteroppgaven å dekke følgende problemstilling:
Hvordan kan valg av gjennomføringsstrategi legge til rette for et konstruktivtkonfliktnivå i byggeprosjekt?
Forskningsdesignet til oppgaven bygger på litteratursøk, fagbøker og avhandlinger som teoretiskgrunnlag. Videre vil ulike referanseprosjekt undersøkes ved bruk av dokumentanalyse, og derifravil kvalitative forskningsintervju gi empiriske data for relevant informasjon.
De første tre kapitlene i oppgaven dekker følgende tematikker: prosjektkultur, gjennomføringsmodell,konflikttyper, kommunikasjon, relasjoner, ledelse, konfliktforebygging og til slutt en gjennomgangav samarbeidsbyggende og konfliktforebyggende virkemidler. Sistnevnte kapittel legger også direkte grunnlaget for innhenting av resultater i form av et skjema respondentene fylte ut i forkant avintervjuene. Referanseprosjektene respondentene er hentet fra presenteres kort i etterkant av teorien. Prosjektene er henholdsvis Oslo storbylegevakt, Lindeberg sykehjem, Ryen helsehus, Marienlystskole og Den franske skolen.
Resultatet fra selve intervjuene indikerer at det finnes noen konfliktrelaterte forskjeller mellomsamspill, totalkontrakt og utførelseskontrakt. I samspillet kan det være utfordrende for deltagerneå oppnå det forventede samarbeidsnivået og ikke minst sørge for at det vedvarer i neste fase.Totalkontrakt har som forventet utfordringer når det kommer til endringer i prosjektet, men også atgjennomføringsplanen fra starten av ikke er godt nok skreddersydd for det aktuelle prosjektet. Nårdet kommer til utførelseskontrakter vil det konfliktmessig mest sannsynlig være hyppige konflikterom underlaget, men også mer konkrete og håndfaste svar.
For å konkludere med hvilke virkemidler som kom best ut fra skjema ble det valgt å gå ut fra enkombinasjon av grad av god effekt opp mot andel som har tatt det i bruk. Samlokalisering er ikkeinkludert som en del av listen tross flere positive omtalelser. Dette er fordi det er et virkemiddelsom ikke trekkes frem i seg selv, men som en grunn for at andre har fungert bra - og derfor mindresentral. De som kategoriseres som gode virkemidlene fra skjema er:
4. Oppstartssamling 20. Spesialmøter9. Involverende utøvende ledelse 23. Transparens kommunikasjon10. Kontinuitet i nøkkelpersonell 24. Gjensidig respekt11. Gjennomtenkt team-sammensetning 27. Proaktiv kommunikasjon
Fra diskusjonen er det lokalisert både likheter og ulikheter mellom konfliktrelaterte utfordringer ide ulike gjennomføringsmodellene. Konklusjonen utfyller hvordan konkret virkemidlene kan implementeres som en del av den helhetlige gjennomføringsstrategien for å ta hånd om utfordringene.Det er hvordan man velger å organiserer seg fra toppen av som burde være utslagsgivende for hvasom skjer under. Fra listen over gode virkemidler, kombinert med respondentenes egne innspill,kan man oppsummere med at folkene, samhandlingsfunksjoner og kommunikasjon er fine steder åstarte når man skal sette sammen en gjennomføringsstrategi, for å tilrettelegge for et konstruktivt konfliktnivå. Et konstruktivt konfliktnivå vil da si å holde konfliktene på et nivå slik at deinvolverte er komfortable nok til å ikke la det eskalere videre opp i konflikttrappen, men heller ikkenødvendigvis fjerne dem. The hypothesis of this project is based on the direct impact the execution strategy has on theform and frequency of arising conflicts. Additionally, collaboration is considered to have a directpositive impact on achieving a constructive conflict level. Any strategy includes various intrumentsto achieve the desired effect. Thus, one should reflect upon the choice of strategy and be awareof the effect project culture and execution models can have on utilising conflicts as a resource,rather than an additional cost. Choice of strategy influences the approach and establishes the toneof the complete implementation of a construction project. It is alleged that constructive conflictsare rewarding and necessary to promote development in the construction industry, especially incomplex projects. The earlier such discussions are facilitated, the greater part of the project benefitsfrom the effect. Building on this foundation, this project focuses on covering the following researchquestion:
How can the choice of execution strategy facilitate a constructive conflict level in aconstruction project?
To answer the research question, literature research was conducted, using both online and physicalresources. The theoretical basis was also supported by the analysis of reference projects. Withthe theoretical insights as a foundation, qualitative research interviews were conducted, with thepurpose to enrich the thesis with empirical data.
The first three chapters of this thesis cover the following topics: project culture, execution model,types of conflict, communication, relationships, leadership, conflict prevention, and finally a reviewof collaborative and conflict prevention instruments. The latter creates the foundation for retrievingresults from a form the respondents filled out in advance of the interviews. The reference projectrespondents are obtained from include Oslo storbylegevakt, Lindeberg sykehjem, Ryen helsehus,Marienlyst skole, and Den franske skolen. These are briefly presented after the theory.
Results from the interviews indicate the presence of some differences between partnering, designand build, and a traditional contract, related to conflict. During the partnering phase, it can bechallenging for the participants to achieve the expected level of cooperation and especially ensureits maintenance throughout the next phase. A design and build - contract induces challenges whenchanges occur in the project. Moreover, the challenge increases if the initial execution plan is notwell enough tailored to the project in question. In terms of conflict, traditional contracts are likelyto prompt frequent conflicts concerning the drawings, but with more concrete and tangible answers.
To assess which instruments scored the highest in the results from the form, a combination ofeffect and amount of usage was used. Co-location is concluded to not be part of the list despiteseveral positive reviews. This is grounded in co-location not being highlighted as an instrument,but rather a reason for why others worked well. The results from this thesis indicate the followinginstruments from the form to be categorised as efficient:
4. Start-up meeting 20. Topic-specific meetings9. Involving executive management 23. Transparent communication10. Continuity in key personnel 24. Mutual respect11. Deliberated team composition 27. Proactive communication
From the discussion, both similarities and differences between conflict-related challenges have beenlocated in the various execution models. The conclusion complements how specific instruments canbe implemented as part of the overall execution strategy to take care of it. It is how one choosesto organize oneself from the top that should be decisive for what happens below. From the listof efficient instruments, combined with the respondents’ own input, one can summarize that thepeople, interaction functions and communication are a good places to start when putting togetheran exectuion strategy, to facilitate a constructive level of conflict. A constructive level of conflictthen means keeping the conflicts at a level so that the participants are comfortable enough not tolet them escalate further up the conflict-ladder, nor necessarily remove them.