Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkjesol, Ingunn
dc.contributor.authorNess, Bård Stølan
dc.date.accessioned2022-09-23T17:20:26Z
dc.date.available2022-09-23T17:20:26Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110182261:37931868
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021020
dc.description.abstractDenne undersøkelsen tar for seg læreres opplevelse av faget utdanningsvalg på ungdomsskolen. Hensikten er å undersøke hvordan man kan skape et godt utdanningsvalgfag for alle elever i hele landet. Både informanter, men også tidligere forskning sier at det ligger mye potensiale i faget. Utfordringen ligger i å realisere dette potensialet. I en ny læreplan med fokus på livsmestring og folkehelse, samtidig som samfunnet nettopp har vært gjennom en lengre periode preget av pandemi, kan faget utdanningsvalg være med på å bidra til å gjøre disse utfordringene mer håndterbare. Dette gjennom fagets kjerneelement karrierekompetanse, som gir verktøy elever kan bruke for å både få en bedre livsmestring og å gjøre en mer normalisert hverdag i etterkant av pandemien mer håndterbar. Et godt utdanningsvalgfag vil dermed være viktig i dagens samfunn. Utgangspunktet for undersøkelsen er at det kreves løsninger både på samfunnsnivå, skolenivå og klasseromsnivå for sikre et godt utdanningsvalgfag. Funnene viser at løsningene er komplekse, og at det blant annet krever at faget i større grad blir prioritert i skolen og blant skoleledelsen. Samtidig krever det at skoler og lærere i større grad samarbeider om faget. Et kompetanseløft hos lærere er også viktig, og vil føre til at elevene opplever mer læring i faget. For å starte en prosess mot å skape et godt utdanningsvalgfag i skolen er karakterer i faget foreslått som et virkemiddel. En eventuell innføring av karakterer i faget må være gjennomtenkt, siden det kan være sensitive ting elevene vurderes på. Undersøkelsen er kvalitativ, og empirien er hentet fra tre informanter fra tre ulike skoler. To av informantene har videreutdanning i faget. Det som kjennetegner alle tre informantene er at de har et stort engasjement for faget, og at de har mye erfaring med faget. Deres innsikt i faget er stor, og deres stemme i debatten om utdanningsvalg viktig og fortjener å bli hørt.
dc.description.abstractThis study is about the teachers experiences of the subject educational choice in Norwegian middle schools. The purpose is to examine how to create a good educational choice for all pupils in the entire country of Norway. Both informants and earlier research shows that there is a lot of potential in the subject. The challenges are to make the subject boom, and fulfil its potential. In a modern world with a new curriculum which focuses on health and life skills, at the same time as the society have finished two years of pandemic, the subject educational choices could play a major part of making these challenges more manageable for the pupils. This could be done through the subjects main components, which is career management skills (CMS). CMS gives tools to the pupils to manage both health and life skills, and give skills which makes the day in a post-pandemic world more manageable. An educational choice subject that are prioritized and succeeds in giving the pupils CMS, would be important for the modern world. This study is based on the fact that it demands good solutions on both a society level, a school level and in the classroom to secure a useful educational choice subject for all pupils. The findings suggests that the solutions will be complex, and mainly is about that the subject needs to be more prioritized among the schools and the leadership of each school. Also, it shows the demands for better cooperation and collaboration both in between teachers and schools. To increase the knowledge and the competence about the subject for the teachers will also be important, and will make the pupils learning better. To start such a process of making the subject better, giving grades in the subject is a proposed instrument of change. Although, it is important that the process of making the criteria for grading is done thoughtful. This is because the goals of learning in the subject could be sensitive, and being assessed on such sensitive topics could be a delicate matter. The study is quantitative, and the empirical data consists of three informants from three different schools. Two of the informants has education in the subject. What characterizes all three of the informants is that they got a passion for the subject, and got a lot of experience with the subject. Their insights about the subjects are great, and their voice in the debate considering educational choices in the Norwegian school system deserves to be heard.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUtdanningsvalg i ungdomsskolen – muligheter og utfordringer
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel