Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAasetre, Jørund
dc.contributor.authorWestergård, Vegard Jarvis
dc.date.accessioned2022-09-20T17:23:50Z
dc.date.available2022-09-20T17:23:50Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:108357483:22753960
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3020014
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker ungdoms utvikling av kartforståelse. Bakgrunnen for dette forskningstemaet er egne opplevelser de siste årene som lærerstudent, men også erfaringer fra egen skolegang. Hvordan kart brukes i dagens samfunn interesserer meg og jeg har derfor ønsket å forske på hvordan utviklingen av kartforståelse skjer i dagens samfunn både på skolen og på fritiden. For å komme tettest mulig på denne utviklingsfasen har jeg gjennomført undersøkelser på ungdomsskoleelever på 9.trinn med følgende problemstilling: Hvordan utvikles ungdommers kartforståelse på fritiden sammenlignet med på skolen? Innsamlingen av data har blitt gjort gjennom fokusgruppeintervju hvor ungdoms egne erfaringer knyttet til kart har blitt samlet inn. Gjennom å analysere hvordan utviklingen av deres kartforståelse har foregått på skolen og på fritiden, har jeg forsøkt å avdekke om det finnes forskjeller i hvilken grad kart brukes, og om det er ulik grad for utvikling av forståelse på de to arenaene. Oppgaven går i dybden på hvordan den digitale utviklingen av samfunnet er med på å styre ungdoms kartbruk i en retning som skiller seg fra vanlige oppfattelser av kart som et analogt verktøy i papirform. Skolens rolle i utviklingen av kartforståelse blir sett på i lys av hva som blir bestemt av Utdanningsdirektoratet og Kunnskapsdepartementet, men også ut ifra hva slags behov elevene selv har for opplæring gitt deres dagligdagse bruk av kart.
dc.description.abstractThis master's thesis examines adolescents' development of map understanding. The background for this research theme is own experiences in recent years as a teacher student, but also experiences from my own time at school. How maps are used today interests me and I have therefore wanted to research how the development of map understanding takes place today both in leisure time and at school. To get as close as possible to this development phase, I have conducted surveys on upper secondary school students in the 9th grade with the following problem: How do young people's understanding of maps develop in their leisure time compared to at school? The collection of data has been done through focus group interviews where young people's own experiences related to maps have been collected. By analysing how the development of their map understanding has taken place at school and in their free time, I have tried to uncover whether there are differences in the degree to which maps are used, and whether there is a different degree of development of understanding in the two arenas. The thesis goes in depth on how the digital development of society helps to steer young people's map use in a direction that differs from perceptions of maps as a tool in paper form. The school's role in the development of map reading skills is seen in the light of what is decided by the Directorate of Education and the Ministry of Education, but also based on what kind of needs the students themselves have for education given their everyday use of maps.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn sammenligning av ungdoms utvikling av kartforståelse på skolen og på fritiden
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel