Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMoen, Torill
dc.contributor.authorTorp, Mia
dc.date.accessioned2022-09-20T17:23:38Z
dc.date.available2022-09-20T17:23:38Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110002054:30936730
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3020006
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er utagerende atferdsproblemer blant elever på barnetrinnet. Formålet med studien er å få en dypere innsikt i hvordan lærere reflekterer over å imøtekomme elever som fremviser utagerende atferdsproblemer i skolehverdagen, hvordan de forstår utagerende atferd hos elever, og hva de opplever som viktig å legge vekt på i møte med disse elevene. Problemstillingen som er blitt utarbeidet i forbindelse med denne studien er: “Hvordan reflekterer lærere på barnetrinnet over å imøtekomme elever som fremviser utagerende atferdsproblemer”? For å belyse problemstillingen ble kvalitativ metode med intervju benyttet. Formålet med det kvalitative forskningsintervjuet er å få en dyptgående innsikt i ulike fenomener sett fra intervjupersonens perspektiv (Kvale & Brinkmann, 2015). Tre lærere med fem-tjue års erfaring ble intervjuet i forbindelse med dette, så denne studien er basert på deres opplevelser, tanker og refleksjoner knyttet til problemstillingen. Under intervjuene kom det frem at lærerne har en bred og helhetlig forståelse for hvorfor utagerende atferd oppstår hos barn. Det kom også frem at de har gode og bevisste strategier for å imøtekomme disse elevene på en hensiktsmessig måte. I forbindelse med dette ble det tydelig at alle lærerne er opptatt av å bygge gode relasjoner med elevene som fremviser utagerende atferdsproblemer. De beskriver arbeidet med å danne relasjoner som grunnleggende for å kunne nå gjennom til elevene og dermed danne rom for en positiv utvikling. De beskriver det som viktig å være bevisst over hvordan de som voksenpersoner opptrer i relasjonen med disse elevene, hvor alle legger vekt på en tydelig stil som balanserer tydelighet og kontroll med omsorg og varme. Lærerne uttrykker at det tidvis kan være utfordrende å skulle ivareta alle elevene på bakgrunn av mangel på tid og mye stress i skolehverdagen. Dette gjelder også de elevene som ikke gjør mye ut av seg, men som likevel kan stå i fare for å utvikle atferdsproblemer. Videre kom det frem i intervjuene at lærerne er opptatt av å legge til rette for rikelig med mestringsopplevelser for elevene, da de erfarer at elevene med atferdsproblemer ofte strever med lav motivasjon knyttet til det faglige i skolehverdagen. Lærerne trekker også frem at det kan være utfordrende som enkeltpersoner å håndtere utagerende atferd. I forbindelse med dette legger de vekt på samarbeid og god støtte fra skolens ledelse for at arbeidet kan føles mindre belastende.
dc.description.abstractThis master's thesis focuses on disruptive behavioral problems among pupils in primary school. The study aimed to gain deeper insight into how teachers reflect on accommodating pupils with disruptive behavioral problems in everyday school life, how they understand disruptive behavior, and what they perceive as important to emphasize when working with these pupils. The research question for this study is: "How do primary school teachers reflect on accommodating pupils who exhibit disruptive behavioral problems"? To investigate this, a qualitative method of interviewing was used. The characteristic of the qualitative research interview is to gain deeper insight into various phenomena from the interviewee's perspective (Kvale & Brinkmann, 2015). Three teachers with five to twenty years of experience were interviewed, so this study is based on their experiences, thoughts and reflections. It emerged in the interviews that the teachers have a broad and holistic understanding of the reasons why disruptive behavior occurs. It also emerged that they have good and conscious strategies for accommodating these students in an appropriate manner. It became clear that all the teachers are concerned with building good relations with the students who exhibit disruptive behavioral problems. They describe the work with relations as fundamental in order to be able to reach through to the pupils and thus create room for positive development. They describe it as important to be aware of how they as adults behave in the relations with these students, where everyone emphasizes a clear adult style that balances control and clarity with care and warmth. Furthermore, it emerged that the teachers sometimes find it challenging to take care of all the pupils due to lack of time and a lot of stress in everyday school life. This also applies to those pupils who do not do much out of themselves, but who may still be at risk of developing behavioral problems. The teachers are concerned with facilitating plenty of mastery experiences for the students, as they experience that the students with behavioral problems often struggle with low motivation related to academics in school. The teachers also point out that it can be challenging to deal with disruptive behavior. In connection with this, they emphasize cooperation and good support from the school's management so that the work with accommodating these pupils can be less stressfull.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUtagerende atferdsproblemer på barnetrinnet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel