Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPatric Wallin
dc.contributor.authorEriksen, Viktoria Skjolde
dc.date.accessioned2022-09-15T17:20:30Z
dc.date.available2022-09-15T17:20:30Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110180311:25540416
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3018245
dc.description.abstractLivstruende hendelser og internasjonale kriser kan ha effekt på menneskers liv og deres psykososiale miljø. Koronapandemien har endret hvordan mennesker har oppført seg og samhandlet med hverandre de siste to årene. Spesielt har studenter opplevd å miste sosial kontant på grunn av digitale forelesninger og fravær av et sosialt liv på universitetet. Denne avhandlingen har en fenomenologisk tilnærming og utforsker hvordan koronapandemien har påvirket studenters opplevelse av ensomhet i studiehverdagen. I teoridelen blir psykososialt miljø, tilhørighet og ensomhet redegjort for. Disse teoriene er viktige for å forstå den videre analysen og diskusjonen. Datagrunnlaget er basert på fem kvalitative semistrukturerte dybdeintervjuer fra fem studenter ved NTNU. Det er videre gjort en deduktiv tilnærming ved at det er tatt utgangspunkt i intervjuguiden når kodene og temaene ble konstruert. For å fremme funnene er det gjort en tematisk analyse som slik belyser studentenes erfaringer og opplevelser rundt ensomhet i studiehverdagen. Temaene som fremkommer i analysen er sosiale arenaer og ensomhet, relasjoner (med studenter og professor), veien videre og ansvar for egen inkludering. Resultatet viser at mange av studentene savnet det sosiale samværet med andre medstudenter under en digitalisert studiehverdag som følge av koronapandemien, noe som også er vist gjennom flere forskningsundersøkelser. Resultatene beskriver viktigheten av å føle tilhørighet for å ha et godt psykososialt miljø, men også betydningen det har for motivasjonen til studiene. Avhandlingen blir samfunnsaktuell ved at tematikken kan overføres til flere situasjoner fordi ensomhet ikke bare er noen som rammer studenter, men noe som er mer vanlig enn vi kanskje tror.
dc.description.abstractLifethreatening events and international crisis can have an impact on peoples lifes and their psychosocial environment. The corona pandemic have changed how people act and interact with each other the last two years. Especially students have experienced loss of social contact due to online lectures and absent of social life in universities. This thesis explores into the phenomenological study of students' experience of loneliness in their everyday life during the corona pandemic, where the thesis highlights and discuss the consequences a pandemic can have on the daily life of students. Five qualitative semi structured interviews with NTNU students where analysed and discussed based on theories about psychosocial environment, belonging, motivation and loneliness. These theories are explained throughout the thesis to create a full picture of the students situation. The analysis is supported by a deductive approach which has been taken by using the interview guide as a starting point when creating the codes and topics. Furthermore, a thematic analysis of the findings has been made to present experiences and circumstances around loneliness in students study life. The themes that where made from the analysis where social arenas and loneliness, relations (with students and professors), the future ahead and responsibility for their own inclusion. The results show that many of the students miss the social interaction with each other due to online lecturing and not being able to be on campus most of the time during the corona pandemic. These results have also been shown in several research surveys. The results describe the importance of feeling a sense of belonging among students in order to have a good psychosocial environment, but also the significance it has for the motivation for their studies. The topic becomes relevant to society in that the dissertation can be transferred to several situations due to loneliness. Its not something that only affects students, but affects society more than we think.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBlir du sett, hørt og forstått eller våkner du og tenker ''faen, en dag til''? En kvalitativ undersøkelse av hvordan koronapandemien har påvirket studenters opplevelse av ensomhet i studiehverdagen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel