Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHoveid, Marit Honerød
dc.contributor.authorStøle, Nora
dc.date.accessioned2022-09-10T17:20:31Z
dc.date.available2022-09-10T17:20:31Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110002054:15429681
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3017050
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDyreassisterte intervensjoner, er et overordnet begrep for ulike dyr-menneske-interaksjoner. Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av dyreassistert pedagogikk med hund i skolen. Studien tar utgangspunkt i det spesialpedagogiske arbeidet med sårbare elever og ser på hvordan dyreassistert pedagogikk kan brukes som metode for å tilpasse opplæringen. Det å implementere dyr i skolesammenheng er fortsatt nytt, og studien har som formål å bidra til forskningsfeltet, slik at erfaringer og kunnskap om dyreassistert pedagogikk kan nå ut til flere som arbeider i skolen. Problemstillingen for oppgaven lyder slik: Hvordan kan dyreassisterte tiltak med skolehund brukes i møte med sårbare elever på barneskolen, for å fremme trygghet, inkludering og læring? For å undersøke dette nærmere stilles følgende forskningsspørsmål: 1. Hvilke faktorer må ligge til grunn for at dyreassistert pedagogikk med hund skal kunne fungere og bli et positivt tiltak? 2. På hvilken måte er hunden et nyttig redskap i arbeid med sårbare elever? 3. På hvilken måte kan hund benyttes som redskap for inkludering/tilbakeføring av elever med skolevegring i skolen? 4. Hva kjennetegner hundens rolle i læringsaktiviteten lesing? Datamaterialet i studien baserer seg på 3 dybdeintervju. Et av intervjuene er gjennomført med en ansatt i organisasjon Dyrebar Omsorg, og de to andre intervjupersonene er spesialpedagoger i barneskolen som er ansatt med skolehund. Hundene er sertifiserte og på den måten godkjente skolehunder. Intervjupersonene formidler gode erfaringer med å benytte skolehunder i opplæringen og beskrivelser og fortellinger fra praksis danner utgangspunktet for analysen. I analysen er det valgt en empirinær tilnærming og funnene indikerer at pedagogen og skolehunden sammen som en ekvipasje, begge to er viktige for elevenes utbytte av tiltaket. Det kommer også fram at hunder har egenskaper som kan bidra til positivt samspill med oss mennesker. På bakgrunn av dette argumenteres det for at skolehund kan være særlig nyttig i møte med sårbare elever i skolen, og fungere som et pedagogisk redskap for å fremme trygghet, inkludering og læring.
dc.description.abstractAnimal-assisted interventions are a general term for various animal-human interactions. This master's thesis is a qualitative study of animal-assisted pedagogy with dogs in the school. The study is based on special educational work with vulnerable pupils and explores how animal-assisted pedagogy can be used as a method for adapting teaching. Implementing the use of animals in a school context is still new, and the purpose of the study is to contribute to the field of research, so that experiences and knowledge about animal-assisted pedagogy can reach more people who work in the school. The problem statement for the thesis is as follows: How can animal-assisted measures with school dogs be used in encounters with vulnerable pupils in primary school, to promote security, inclusion and learning? To investigate this further, the following research questions are asked: 1. What factors must be the basis for animal-assisted pedagogy with dogs to be able to function and become a positive measure? 2. In what way is the dog a useful tool in working with vulnerable pupils? 3. In what way can a dog be used as a tool for inclusion/return of pupils with school refusal in school? 4. What characterizes the dog's role in the learning activity reading? The data material in the study is based on 3 in-depth interviews. One of the interviews was conducted with an employee in the organization Dyrebar Omsorg, and the other two interviewees are special educators in the primary school who are employed with a school dog. The dogs are certified and thus approved school dogs. The interviewees convey good experiences of using school dogs in the training and descriptions and stories from practice form the basis for the analysis. In the analysis, an empirical approach has been chosen and the findings indicate that the educator and the school dog together as a team, are important for the students' benefit from the measure. It also appears that dogs have characteristics that can contribute to positive interaction with us humans. On the basis of this, it is argued that school dogs can be instrumental in meeting vulnerable pupils in school, and function as an educational tool to promote security, inclusion and learning.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDyreassistert pedagogikk. Om bruk av skolehund som pedagogisk redskap for trygghet, inkludering og læring i skolen.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel