Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSvinvik, Solveig Voktor
dc.contributor.authorBoge, Ragnhild Beate
dc.date.accessioned2022-08-24T17:20:05Z
dc.date.available2022-08-24T17:20:05Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104870348:37843284
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013363
dc.description.abstractHensikten med denne oppgaven har vært å bidra med mer forskning innenfor temaet om elevers kunnskaper og tanker rundt koordinatsystemet og lineære funksjoner. I tillegg vil denne studien være med å bidra til mer forskning på spillbasert læring og spesielt på spillet Slagskip. Studiens problemstilling er følgende: Hvordan kan spillet Slagskip gi innsikt i elever på 9. trinn sin kunnskap om koordinatsystemet og lineære funksjoner? For å belyse denne problemstillingen var oppgavens fokus å se på elevenes strategier og hva de viste av elevenes kunnskaper og hvilke muligheter for videre arbeid Slagskip kunne skape om temaet koordinatsystemet og lineære funksjoner. For å belyse problemstillingen har det blitt brukt kvalitativ forskningsmetode i form av en casestudie i en klasse på 9. trinn. Her ble elevene observert mens de spilte Slagskip i tillegg til at noen elever ble intervjuet i etterkant av økten. Under intervjuet fikk elevene spørsmål om strategier og oppgaver med fokus på ulike representasjoner og representasjonsoverganger innenfor funksjoner. I tillegg til observasjon og intervju ble også elevarbeid samlet inn slik at det ble mulighet for triangulering. På den måten kunne en sikre kvaliteten på studien på en best mulig måte. Datamaterialet ble analysert ved bruk av både forhåndsdefinerte kategorier og kategorier utviklet spesielt for denne studien for å kunne besvare problemstillingen. Studien viser at Slagskip sammen med et godt etterarbeid kan gi innsikt i elevenes kunnskaper om koordinatsystem og lineære funksjoner på flere ulike måter. Elevenes kunnskaper kommer til syne gjennom samtaler og diskusjoner, valg av strategier og i arbeid med oppgaver i etterkant av å ha spilt Slagskip. Resultatene viser også at versjonen av Slagskip som ble brukt i denne studien, kan være et godt verktøy for mengdetrening av identifisering og plotting av punkter i koordinatsystemet. Slagskip kan også gi elevene øvelse i andre ferdigheter enn å bevege seg i koordinatsystemet som for eksempel kommunikasjon, argumentasjon, samarbeid og grunnleggende ferdigheter. Studien viser også at arbeidet læreren legger opp til i etterkant av at elevene har spilt Slagskip, er viktig. Ved å få oppgaver med Slagskip som kontekst klarte elevene å arbeide med flere ulike representasjoner for funksjoner og overganger mellom disse. På den andre siden viste analysen at Slagskip var et begrenset hjelpemiddel ved introduksjon av funksjoner. Under intervjuet kom det til syne noen kritiske punkter hos elevene i arbeid med koordinatsystemet og funksjoner. Blant annet klarte ikke elevene å se sammenhengen mellom konstantleddet i den algebraiske representasjonen og grafens skjæringspunkt med y-aksen i den grafiske representasjonen. Også arbeid med negative tall i forbindelse med grafers plassering i koordinatsystemet viste seg å være en utfordring for enkelte elever i studien.
dc.description.abstractThe purpose of this thesis has been to contribute with more research within the subject of students’ knowledge and thoughts about the coordinate system and linear functions. In addition, this study will contribute with more research on game-based learning and especially on the game called Battleship. The study’s research question was as follows: How can the game Battleship provide insight into 9th grade students’ knowledge of the coordinate system and linear functions? To shed light on this problem, the focus of this thesis was to look at the students’ strategies and what they showed of the students’ knowledge, and what opportunities for further work Battleship could create on the topic of the coordinate system and linear functions. To shed light on the problem, a qualitative research method has been used in the form of a case study in a 9th grade classroom. Here, the students were observed while playing Battleship. In addition to the observation, some students were interviewed after the session. In the interview, the students were asked about their strategies and given tasks with focus on different representations and transformations with representations within the theme of functions. In addition to observation and interviews, student work was also collected so that it became possible to triangulate the material to ensure the quality of the study. The data material was analyzed using both predefined categories and categories developed specifically for this study in order to answer the research question. The study shows that Battleship, together with assignments after playing can provide insight into the students’ knowledge of coordinate systems and linear functions in several different ways. The students’ knowledge is observed through conversations and discussions, choice of strategies and in the tasks after they played Battleship. The results also show that the version of Battleship used in this study may be a good tool for mass training of identification and plotting of points in the coordinate system. Battleship can also give the students practice in skills other than moving in the coordinate system such as communication, argumentation, cooperation, and basic skills. The study also shows that the work the teacher prepares for the students to do after they have played Battleship, is important. By giving the students tasks with Battleship as a context after they have played the game, the students were able to work with several of the different representations and transformations of functions. On the other hand, the analysis showed that Battleship is not as appropriate for introducing functions. During the interview, some critical points in the students’ work with the coordinate system and linear functions emerged. Among other things, the students were unable to see the connection between the constant in the algebraic representation of a function and the graph’s y-intercept in the graphic representation. Working with negative numbers in connection with the placement of the graph in the coordinate system, also proved to be challenging for some students in the study.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«Jeg har aldri hørt ordet funksjon blitt brukt i den sammenhengen før» En kvalitativ studie av spillet Slagskip og elever på 9. trinn sine kunnskaper om koordinatsystemet og lineære funksjoner
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel