Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorUthus, Marit
dc.contributor.authorBredal-Thorsen, Mona
dc.contributor.authorSolberg, Emma
dc.date.accessioned2022-08-02T17:20:03Z
dc.date.available2022-08-02T17:20:03Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111681752:33143092
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3009855
dc.description.abstractTemaet for denne studien er elevers erfaringer med inkludering (og ekskludering), og lærer-elev-relasjonens betydning for inkludering. Masteroppgaven er skrevet innenfor rammene av et samarbeidsprosjekt mellom Institutt for Lærerutdanning (ILU) og Trondheim kommune, ved Huseby skole. De hadde kommet fram til at inkluderingsbegrepet omhandler fire dimensjoner, som viser til en opplevelse som elevene har av tilhørighet som sosial deltakelse og faglig mestring, anerkjennelse og aktørskap (Uthus & Sivertsen, under publisering). Det er disse fire dimensjonene denne masterstudien har tatt utgangspunkt i. Studiens problemstilling er som følger: Hvilke erfaringer har ni elever på mellomtrinnet med inkludering (og ekskludering), og lærer-elev-relasjonens betydning for inkludering? Problemstillingen ble undersøkt gjennom ni semistrukturerte intervju av elever på mellomtrinnet. Intervjuspørsmålene ble i stor grad utformet omkring de fire opplevelsesdimensjonene av inkluderingsbegrepet. Studien veksler mellom en empiri- og teorinær forskningstilnærming gjennom hele forskningsprosessen. Elevenes erfaringer har blitt belyst og drøftet ved hjelp av ulike teorier og perspektiver. Det har vært hovedvekt på teoriene: selvbestemmelsesteorien (Deci & Ryan, 2000), mestringsforventning og agent i eget liv (Bandura, 1997), teori om caring (Noddings, 2001), samt teori om anerkjennelse (Honneth). Hovedfunnene i studien viser til det elevene forteller om inkludering som en erfaring av vennskap, -medbestemmelse og -trygghet til læreren. I tillegg til inkludering gjennom et læringsorientert miljø. Elevene i studien beskriver vennskap som den viktigste faktoren for deres erfaring av inkludering (og ekskludering) i skolen. Funnene viser betydningen av nære vennskapsrelasjoner, samtidig som det blir klart at elevenes erfaringer i sosiale relasjoner er komplekse. Elevenes erfaringer med medbestemmelse var varierte. Temaet medbestemmelse virket diffust for elevene, samtidig som det kom fram at det viktigste for elevene var å ta del i prosesser som angår dem selv. Læreren viste seg gjennom funnene å være en viktig fasilitator for å tilrettelegge for et godt og trygt klassemiljø, som preges av et læringsorientert miljø, der elevene kan utvikle seg, både faglig og sosialt.. Funnene våre ble videre drøftet og sett opp mot et forebyggende perspektiv, samt hvordan inkludering kan bidra til en helsefremmende skole.
dc.description.abstractThe topic of this study is pupils' experiences of inclusion (and exclusion), and the importance of the teacher-pupil-relationship for inclusion. The master's thesis is written within the framework of a collaborative project between ILU and Huseby skole. The project developed four dimensions within the concept of inclusion: belonging as social participation and master academically, recognition and participation (Uthus & Sivertsen, under publication). These four dimensions are the base of this masters’ study. The research question is as following: What experiences do nine students have at the upper primary school level with inclusion (and exclusion), and the importance of the teacher-pupil-relationship for inclusion? The research question was investigated through nine semi-structured interviews of pupils at an upper primary school. The interview questions were based on the four dimensions of the concept of inclusion. The study alternates between an empirical and theoretical research approach throughout the research process. The nine pupils' perspectives have been examined and discussed using different theories and perspectives. Our main theories are: Self-determination theory (Deci & Ryan 2000), “self efficacy” and ”human agency” (Bandura, 1997), theory of caring (Noddings, 2001), as well as the theory of recognition (Honneth). The key discovery of the study indicates that the pupils refer to inclusion as an experience of friendship, participation and a caring teacher. Inclusion through a learning-oriented environment also became an important discovery. The pupils in this study described friendship as the most important factor for their experience of inclusion (and exclusion) in school. One of the key discoveries shows the importance of close friendships, at the same time as it becomes clear that the pupils' experiences in social relationships are complex. The theme of participation seemed diffuse to the pupils’, at the same time it emerged that the most important thing for the students was to take part in processes that concern themselves. Through the findings, the teacher proved to be of great importance for the pupils’ experiences of inclusion. The pupils highlighted the teacher as an important facilitator to create a good and confidence-inspiring learning environment, where the pupils can develop, both academically and socially. Our findings were further discussed and viewed in a preventive perspective, as well as how inclusion can contribute to a health-promoting school.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title“Når jeg krangler med noen, så snakker jeg med læreren min.” - En kvalitativ studie om elevers erfaringer med inkludering og ekskludering i skolen, og lærerens rolle i inkluderingsarbeid.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel