Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkjølsvold, Tomas Moe
dc.contributor.advisorSolbu, Gisle
dc.contributor.authorDahl, Torjus
dc.date.accessioned2022-07-30T17:19:43Z
dc.date.available2022-07-30T17:19:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:107637772:37230993
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3009257
dc.description.abstractDenne oppgaven er en kvalitativ analyse av innovasjonspraksiser på Hitra og Frøya. Med en historisk kontekstualisert forståelse av Hitra og Frøya som innovasjonsarena setter oppgaven fokus på dagens innovasjonspraksiser i lys av dette. Hitra og Frøya er en region som har utviklet seg fra å være et lite fiskerisamfunn til å bli sentral aktør innen havbruk. Selv om omstillingen fra fiskeri til havbruk har gitt en stor økonomisk vekst beskrives innovasjonspraksisene som drev frem utviklingen som sporadiske. En sentral målsetning i regionen er derfor å utvikle innovasjonsstrukukturer gjennom institusjonalisering. Målsetningen om innovasjonsstruktur er drevet frem av en rekke faktorer. Dette innebærer målsetninger som utvikling av teknologi, grønn omstilling, lokalhistorisk kontekst og ansvarlig innovasjon. Et sentralt kjennetegn ved regionen som innovasjonsarena er fokuset på brede deltakelsesbaserte innovasjonsprosesser. Deltakelse i innovasjonsprosesser blir trukket frem som en garanti for å realisere ansvarlige, sosialt robuste, refleksive og bærekraftige overganger til et lavutslippssamfunn. Ved å se på deltakelse som en samprodusert og relasjonell innovasjonspraksis setter denne oppgaven fokus på hvordan deltakelse former, påvirker og begrunner innovasjonsprosesser i praksis. Grunnlaget for dette er kvalitative analyser av en pågående innovasjonsprosess gjennom dybdeintervjuer, uformell etnografi og en brukerundersøkelse. Innovasjonsprosessen Autonom Buss Sula omhandler etablering av en selvkjørende buss i en ny sosial kontekst. Dette innovasjonsprosjektet er et fremtredende eksempel på hvordan deltakelse brukes som et verktøy og legitimeringsgrunnlag i en innovasjonsprosess. Deltakelsen til lokalbefolkningen på Sula fremstår som et verktøy for å skape intensjoner om bruk og for å realisere potensielle effekter av tjenesten. Som en kontrast til forventningssosiologi viser oppgaven at et stort fokus på oppstrøms-deltakelse i innovasjonsprosesser kan skape en stigende forventningers misnøye effekt hvor forventninger overgår tilfredsstillelse. Deltakelse som innovasjonspraksis er rasjonalisert på flere måter. Dette gjelder både substansielle, instrumentelle og normative rasjonaler. Deltakelse som innovasjonspraksis på Hitra og Frøya er en flerdimensjonal prosess som gjelder alt fra brukermedvirkning til bruk av lokale leverandører. Innovasjonsselskap og næringshage trekkes derfor inn i innovasjonsprosesser for å sikre lokal deltakelse og skape standardisering på tvers av deltakelsespraksiser. Etableringen av innovasjonsstruktur på Hitra og Frøya betegner derfor en utvikling av brede deltakelsesbaserte innovasjonsprosesser. Selv om deltakelse legitimeres som en sosialt robust innovasjonspraksis viser oppgavens analytiske fokus at deltakelse er en flerdimensjonal prosess som skaper kompleksitet i innovasjonsprosesser. Stikkord: Innovasjon, deltakelse, autonome busser, Hitra og Frøya, deltakelsesmantraet
dc.description.abstractThis thesis is a qualitative analysis of innovation practices on Hitra and Frøya. It seeks to examine these practices with a contextual understanding of the history of Hitra and Frøya as innovation arenas. Resultantly, this thesis focuses on the contemporary innovation practices in light of the previous contextualization. Hitra and Frøya represent a region that has undergone a development from an enclosed fishing community into an essential key region in aquaculture. Even though the transition from fishery to aquaculture has resulted in consequential economic growth, the innovation practices that resulted in this change has been described as sporadic. As a result, an essential goal has been to develop innovation structure through institutionalization. As a consequence, the goal regarding innovation structure is motivated by a number of factors. This includes, amongst other things, development of technology, energy transition, local historical contextualisation and responsible innovation. A predominant characteristic with the region as an innovation arena is the focus on wide participation-based innovation processes. Participation in innovation processes is highlighted as a guarantee to actualize responsible, socially robust, reflexive and sustainable transitions to low-emission societies. By investigating participation as co-produced and relational innovation practices, this thesis focuses on how participation shapes, influences and justifies innovation processes in practice. The fundament for this analysis is an ongoing innovation process through in-depth interviews, informal ethnography and surveys. The innovation process Autonom Buss Sula deals with the establishment of a self-driving bus in a new social context. As a result, this innovation project is a prominent example of how participation is utilized as a tool and fundament for legitimizing an innovation process. The local population`s participation on Sula appears to be a tool for creating intention for use and realizing potential effect of the service. As a contrast to sociological expectations, the thesis shows that a prominent focus on upstream participation in innovation processes creates an increasing dissatisfaction with expectations. Participation as an innovation practice is rationalized in several ways. This applies to both substantial, instrumental and normative rationales. Participation as an innovation practice at Hitra and Frøya is a multidimensional process that applies to everything from user participation to the use of local suppliers. Innovation companies and business parks are therefore involved in innovation processes to ensure local participation and create standardization across participation practices. The establishment of an innovation structure on Hitra and Frøya therefore signifies a development of broad participation-based innovation processes. Although participation is legitimized as a socially robust innovation practice, the analytical focus of the thesis shows that participation is a multidimensional process that creates complexity in innovation processes. Keywords: Innovation, participation, Autonomous buses, Hitra and Frøya, mantra of participation
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFra sporadisk innovasjon til innovasjonsstruktur: En kvalitativ analyse av deltakelse som en samprodusert innovasjonspraksis i skjæringspunktet mellom teknologi og samfunn på Hitra og Frøya.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel