Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSvendsen, Stine Helena Bang.
dc.contributor.authorSolem, Lisa Knutset.
dc.date.accessioned2022-07-29T17:19:57Z
dc.date.available2022-07-29T17:19:57Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112400045:37466372
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3009242
dc.description.abstractFormålet med denne masteravhandlingen er å se på hvordan skolen arbeider med kjønns- og seksualitetsmangfold. Dette er en kasusstudie hvor jeg har benyttet meg av kvalitativ metode. Jeg har tatt utgangspunkt i en skole hvor jeg har hentet inn styringsdokumenter, observert helsesykepleiers pubertetsundervisning og hatt gruppeintervju med elever på mellomtrinnet. Gjennom dette ser jeg på hvordan skolen jobber med det psykososiale miljøet til elevene, hva helsesykepleier lærer bort og hvordan hen holder pubertetsundervisning og hvilke erfaringer elever har av sin egen undervisning når det gjelder kjønns-og seksualitetsmangfold. Problemstillingens formulering er: hvordan arbeider skolen med kjønns- og seksualitetsmangfold? Denne problemstillingen drøftes gjennom læreplanteori, teori om kjønn og seksualitet, og forskning på barns aldersnormale seksualitet. Studien viser at en helhetlig seksualundervisning som inkluderer mangfoldig forståelse av kjønn og seksualitet skaper toleranse blant elevene. Ut fra mine intervju er det åpenbart at elevene kjenner på behovet og et ønske om å lære om både kjønn, seksualitet og pubertet. Og dette i en tidligere alder enn hva læreplanen tilsier. Tidlig og hyppig undervisning øker trygghet og åpenhet hos elevene, samtidig som det blir mindre ubehagelig å snakke om kjønn og seksualitet. Det er skolen og lærer sin jobb å legge opp til en undervisning som inkluderer alle. Her vil da kompetansen skolen og lærere ha påvirke deres arbeid. Øker vi kunnskapen og toleransen til skolen, lærere og elever, vil barn og unge ha mulighet til å forstå seg selv og å være seg selv, uten å føle på annerledeshet.
dc.description.abstractThe purpose of this master's dissertation is to look at how the school works with gender and sexuality diversity. This is a case study where I have used a qualitative method. I am focusing on one school where I have collected management documents, observed the health nurse's puberty teaching, and had a group interview with pupils in primary school. Through this I look at how the school works with the psychosocial environment of the pupils, what the health nurse teaches and how he/she/it teaches puberty and what experiences the pupils have of their own teaching regarding gender and sexuality diversity. The formulation of my thesis statement is: how does the school work with gender and sexuality diversity? This statement is discussed through curriculum theory, theory of gender and sexuality, and research on children's age-normal sexuality. The study shows that a holistic sex education that includes a diverse understanding of gender and sexuality creates tolerance among the pupils. From my interviews, it is obvious that pupils feel the need and a desire to learn about both gender, sexuality, and puberty. And this at an earlier age than what the curriculum dictates. Early and frequent teaching increases the security and openness of the pupils, at the same time as it becomes less uncomfortable to talk about gender and sexuality. It is the school and the teacher's job to create a teaching that includes everyone. Here, the competence of the school and teachers will have an impact on their work. If we increase the knowledge and tolerance of the school, teachers and pupils, children and other people will have the opportunity to understand themselves and to be themselves, without feeling different.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Vi hadde alltid noe om seksualitet". En kasusstudie av skolens arbeid med kjønns- og seksualitetsmangfold.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel