Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNormann, Anita
dc.contributor.authorRøneid, Runa Nyland
dc.date.accessioned2022-07-23T17:21:29Z
dc.date.available2022-07-23T17:21:29Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104870861:16431778
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3008054
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne studien fokuseres på broken av forskjellig ordinnlæringsverktøy som elever kan bruke hjemme. Et ordinnlæringsverktøy er et verktøy som blir brukt for å gjøre det enklere og mer effektivt å lære. Da jeg vokste opp, bestod dette verktøyet alltid i en «glosebok», og PC-er hadde sitt eget rom og var noe hele skolen delte. Nå til dags har alle elever en egen digital enhet, som kan bli brukt til å øke læring om den blir brukt riktig. Målet med denne studien er å finne ut om enkelte ordinnlæringsverktøy er bedre enn andre. Bedre i denne sammenhengen forstås som at elever syns verktøyet er mer engasjerende og føler seg motivert til å bruke det. Med andre ord er det elevenes perspektiver på og holdninger til forskjellige ordinnlæringsverktøy som blir undersøkt i dette prosjektet. Metodene brukt til å samle inn data er kvalitative i dette prosjektet, og består av observasjon, testresultater på språkprøver, fokusgruppeintervjuer og et elektronisk spørreskjema. Data fra fokusgruppeintervjuet ble analysert ved hjelp av SDI-metoden, som i korte trekk betyr at svarene fra de transkriberte intervjuene ble sortert i «koder» og så samlet for så å bli konseptualisert i konseptene «beleilig» som ble brukt til å beskrive faktorer som var viktige for elever om de skulle selv velge et ordinnlæringsverktøy. Resultatene fra det elektroniske spørreskjemaet ble brukt til å støtte opp under faktorene som ble en del av konseptet «beleilig». Rammeverket for å analysere funnene inkluderer tidligere forskning på ordinnlæringsverktøyene, den teoretiske bakgrunnen for målet med å utvikle vokabular på Engelsk som fremmedspråk, ideen bak «affinity spaces», og sammenhengen mellom motivasjon og vurdering. Funnene til studien kan indikere at lærere i større grad bør variere ordinnlæringsmetoder, samt å kartlegge elevers uformelle språklæring for å skape «Affinity spaces» for dem.
dc.description.abstractThis thesis focuses on the use of different study tools for learning vocabulary out-of-class. A study tool is a tool used to make studying easier and more effective. When I grew up, this tool was always a glossary book, and computers were confined to a single room for the entire school to share. Now, learners are fitted with their own digital devices, which can used to increase learning if used correctly. This study’s objective is to find out whether some vocabulary study tools are better than others. Better in this case, meaning that learners find them more engaging and are motivated to use them. In other words, it is the learners’ perspectives on and attitudes concerning different language learning study tools that are examined in this project. The methods used for collecting data in this project are qualitative and consists of observations, test scores on language tests, focus group interviews and an electronic survey. The data from the focus group interviews were analysed using an SDI-approach, meaning the transcribed interviews were first sorted into groups of codes, and then grouped together before being conceptualized into the concept ‘convenience’ which was used to describe factors important for learners if they could choose a vocabulary learning study tool. Results from the electronic survey were used to support the choice of factors belonging to the concept ‘convenience’. The framework for analysing the findings include previous research into the study tools, the theoretical background for the goal of EFL vocabulary learning, the idea of affinity spaces, and the link between motivation and assessment. The study’s findings indicate that teachers should take more care to vary methods for studying vocabulary, and to map out their learners’ informal language learning to create affinity spaces for their learners.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleHow do learners want to study vocabulary at home?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel