Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEspeland, Kristin.
dc.contributor.authorSolemsmo, Rune.
dc.date.accessioned2022-07-23T17:21:22Z
dc.date.available2022-07-23T17:21:22Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110626502:46962660
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3008049
dc.description.abstractSAMMENDRAG Tittel: Hvordan kan musikkterapi innvirke på livskvalitet hos personer med demens i institusjoner? Introduksjon: Musikkterapi for personer med demens har i lang tid vært brukt for å fremme økt velvære og livskvalitet. Personer med demens kan ha store kognitive utfordringer som depresjon, forståelse, orientering, angst og agitasjon. Oppmerksomhet og forståelse rundt hvordan vi som helsepersonell kan benytte musikk for å redusere noe av disse utfordringene har lenge blitt sett på som et kostnadseffektivt miljøtiltak. Hensikt: Hensikten med denne oppgaven er å gi helsepersonell kunnskap rundt musikk som terapi for å øke velvære og livskvalitet for personer med demens. Metode: i denne oppgaven benyttes det en litteraturstudie. Den har tatt for seg fem studieartikler som er av bred internasjonal bredde. I tillegg kommer annen relevant teori. Resultat: resultatene viser at musikk i varierende form har god effekt hos personer med demens. spesielt er det gunstig for depresjon og følelse av velvære. Resultater i fem artikler anbefaler bruk av musikk som terapi, spesielt med tanke på lindre symptomer som depresjon. Diskusjon i oppgaven tar for seg livskvalitet og velvære, musikk som terapi og psykisk helse. Konklusjon: Konklusjonen er at musikk i demensomsorg er et kostnadseffektivt og velfungerende miljøtiltak, i tillegg er det uten bivirkninger fordi det er et ikke-medisinsk tiltak. I kraft av musikk i forskjellig variasjoner kan det lindre kognitive symptomer som depresjoner, agitasjon og i tillegg skape følelse av sosial tilhørighet. Samtidig så ser en at musikkterapi er en form for miljøterapi som har et godt rykte, og som kan læres av helsepersonell. Nøkkelord: Demens, Livskvalitet, velvære, musikkterapi, psykiske lidelser.
dc.description.abstractSummary Title: How can music therapy affect the quality of life of people with dementia in institutions? Introduction: Music therapy for people with dementia has long been used to promote increased well-being and quality of life. People with dementia can have major cognitive challenges such as depression, comprehension, orientation, anxiety and agitation. Awareness and understanding of how we as healthcare professionals can use music to reduce some of these challenges has long been seen as a cost-effective environmental measure. Purpose: The purpose of this thesis is to provide health professionals with knowledge about music as therapy to increase well-being and quality of life for people with dementia. Method: A literature study is used in this thesis. It has dealt with five study articles that are of broad international breadth. In addition, there is other relevant theory. Result: The results show that music in varying forms has a good effect in people with dementia. It is especially beneficial for depression and feelings of well-being. Results in five articles recommend the use of music as therapy, especially with regard to relieving symptoms such as depression. Discussion in the thesis deals with quality of life and well-being, music as therapy and mental health. Conclusion: The conclusion is that music in dementia care is a cost-effective and well-functioning environmental measure, in addition it has no side effects because it is a non-medical measure. By virtue of music in different variations, it can relieve cognitive symptoms such as depression, agitation and in addition create a sense of social belonging. At the same time, one sees that music therapy is a form of environmental therapy that has a good reputation, and that can be learned by health professionals. Keywords: Dementia, Quality of life, well-being, music therapy, mental disorders
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan musikkterapi innvirke på livskvalitet hos personer med demens i institusoner?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel