Show simple item record

dc.contributor.advisorØritsland, Trond Are
dc.contributor.authorSvensen, Lars
dc.date.accessioned2022-07-22T17:20:13Z
dc.date.available2022-07-22T17:20:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:107330318:15983170
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007879
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen gir et innblikk i et utforskende designprosjekt, med fokus på analoge spill for fremmedspråklæring. Prosessen og utviklingen er rettet mot voksne som vil lære språk i en hobbykontekst. Målet med masterprosjektet har vært todelt. Først å utforske, og møte mangler i tilbudet for fremmedspråklæringsspill, dernest å finne måter å sømløst integrere fremmedspråklæring i spillmekanikker og -opplevelser. Gjennom undersøkelser, litteraturstudier, ekspert- og brukerintervjuer, har spill- og fremmedspråklæringssituasjonen i dag blitt kartlagt. Forståelsen fra innsiktsarbeidet er brukt til å finne trender og glepper i dagens tilbud av fremmedspråklæringsspill. Mange av dagens fremmedspråklæringsspill er digitale, og omhandler vokabular. Dette danner fundamentet for idémyldringsfasen. Med assistanse fra workshoper har flere spillmekanikker og -konsepter blitt utviklet, hvor av to prototyper har blitt testet. De testede spillene forsøker å lære bort det koreanske skriftspråket, og koreanske grammatiske partikler, til nybegynnere. Resultat fra tester, og ekspertevaluering, indikerer at spillene kan være både underholdende og virkningsfulle, om ikke tidseffektive, språklæringsverktøy. I tillegg viser resultatene at det er mulig å lage fremmedspråklæringsspill som ikke dreier seg om vokabular, og derfor at det er flere muligheter for fremmedspråklæringsspill enn det dagens tilbud skulle tilsi.
dc.description.abstractThis master thesis provides insight into an exploratory design project focusing on analogue games for foreign language learning. The process and development of the project is aimed at adults who wish to learn languages as a hobby. The goal of the master project has been two-fold. First to explore, and target shortcomings in the supply of foreign language learning games, then to find ways to seamlessly integrate foreign language learning with game mechanics and -experiences. Through research, literature reviews, expert- and user interviews, the status quo of games and foreign language learning have been mapped out. The insight provided by the research has been used to discover trends and gaps in today’s offer of foreign language learning games. A substantial amount of today’s foreign language games is digital and pertain to vocabulary. This lays the foundation for the idea generation phase. With the assistance of workshops, several game mechanics and -concepts have been developed, which of two prototypes have been tested. The tested games seek to teach the Korean writing system, and Korean grammatical particles, to beginners. Results from testing, as well as expert evaluation, indicate that the games can be both entertaining and effective, if not time efficient, language learning tools. Furthermore, the results show that it is possible to make foreign language learning games that does not relate to grammar, and thus that there is more potential for foreign language learning games than implied by the market.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDesign og utviking av spill for fremmedspråklæring
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record