Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMonteiro, Eric
dc.contributor.authorHesselberg, Øyvind
dc.contributor.authorTellefsen, Tor Erik
dc.date.accessioned2022-07-22T17:19:23Z
dc.date.available2022-07-22T17:19:23Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:92142965:34102086
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007851
dc.description.abstractI denne oppgaven har vi undersøkt hvordan digitale løsninger og arbeidsprosesser påvirket oppgaven med massevaksinering i Oslo kommune. Utbruddet av Covid-19 startet i storbyen Wuhan i Hubei-provinsen i Kina i desember 2019, og viruset spredte seg til Oslo i februar 2020. Ved utgangen av 2020 fikk Norge den første forsyningen av vaksiner, og utover 2021 ble det behov for å gjennomføre massevaksinasjon for hele voksenbefolkningen. For å kunne gjennomføre massevaksinasjon ble det utviklet nye tekniske plattformer, og gjort endringer i eksisterende løsninger. Pandemien førte til at kommuner, inkludert Oslo, etablerte vaksinesentre i bydelene. Problemstillingen vi ønsket å undersøke var på hvilken måte ivaretas behovet for personell, opplæring og kompetanse, og hvordan ivaretas behovet for integrasjon og samhandling mellom systemer. Vi ønsket også å undersøke problemstillinger knyttet til personvern, og informasjon- og pasientsikkerhet. Vi brukte et eksplorativt forskningsdesign. Innledningsvis i studien gjennomførte vi en nettundersøkelse, kvalitativt intervju og observasjon. De kvalitative intervjuene i denne oppgaven utgjør en sentral del av denne oppgaven. Arbeidet med empiri og analyse ble gjennomført i tre faser; den deduktive (teoridrevne) fasen med tilbakekobling til empiri (iterasjon), induktive (fra empiri til teori) og den tredje fase forsøkte vi å se de to første fasene i sammenheng. Analysen presenteres i en resultattabell som oppsummerer det vi vektlegger som de viktigste funn. Denne oppgaven har vist at de digitale løsningene har påvirket oppgavene med massevaksinering i Oslo kommune på flere måter. Behovet for korrekte data i sanntid stilte krav til integrasjoner og samhandling. Smidig utvikling og samarbeid med leverandørene fremstår som suksessfaktorer. En annen viktig faktor var ansettelsen av permittert personell fra flybransjen til å bistå med vaksinering, selv om det var noen utfordringer i grenseoppgangen til hvilke oppgaver disse kunne gjennomføre.
dc.description.abstractIn this thesis, we have investigated how digital solutions and work processes affected the task of mass vaccination in Oslo municipality. The outbreak of Covid-19 started in the city of Wuhan in the Hubei province of China in December 2019, and the virus spread to Oslo, Norway, in February 2020. At the end of 2020, Norway received the first supply of vaccines, and beyond 2021 there was a need to implement mass vaccination for the entire adult population. In order to be able to carry out mass vaccination, new technical platforms were developed, and changes were made to existing systems. The pandemic led to municipalities, including Oslo, establishing vaccine centers in the districts. The issue we wanted to investigate was how the need for personnel, training and competence is met, and how the need for integration and interaction between systems is met. We also wanted to investigate issues related to privacy, and information- and patient security. We used an exploratory research design. Initially in the study, we conducted an online survey, qualitative interview, and observation. The qualitative interviews in this thesis form a central part of this thesis. The work with empirical data and analysis was carried out in three phases; the deductive (theory-driven) phase with feedback to empirical (iteration), inductive (from empirical to theory) and the third phase we tried to see the first two phases in context. The analysis is presented in a results table that summarizes what we emphasize as the most important findings. The digital solutions have affected the tasks of mass vaccination in Oslo municipality in several ways. The need for correct data in real time required integration and interaction. Flexible development and cooperation with suppliers appear to be success factors. Another important factor was the employment of laid-off personnel from the aviation industry to assist with vaccination, although there were some challenges in the border crossing to which tasks they could carry out.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKoronavaksinasjon i Oslo kommune - digitale løsninger og arbeidsprosesser
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel