dc.description.abstract | Dette masterprosjektet har rettet et fokus mot kunnskapsdeling i tverrfaglige team. Vi
forsøker å se nærmere på hvilke forhold som kan være med på å hemme eller fremme
kunnskapsdeling i å skje i tverrfaglige team. Hensikten er å opparbeide en dypere
forståelse knyttet til hvordan arbeidsplasser kan sikre kunnskapsdeling mellom de
ansatte i virksomheten. Sentrale teoretiske perspektiver som blir diskutert er de
grunnleggende prosessene bak kunnskapsdeling, hvor kunnskapsdeling skjer på
arbeidsplassen og hvordan team jobber sammen. Vi har gjennomført en kvalitativ
casestudie og empirien er basert på ti unike intervjuer fra ansatte i casebedriften. Med
utgangspunkt i empirien har vi definert ulike kategorier som har lagt et grunnlag for
videre diskusjon og analyse. Vi finner at det er ulike forhold som er med på å hemme
eller fremme kunnskapsdeling i tverrfaglig teamarbeid. Noen forhold i denne studien
viser seg å kunne tydelig defineres som å hemme eller fremme kunnskapsdeling. Andre
forhold anser vi å være mer utfordrende å definere som hemmende eller fremmende.
Vi finner blant annet at forhold som fremmer kunnskapsdeling i tverrfaglige team er
tilgang på flere møtearenaer og praksisfellesskap, dynamiske roller og ulik fagbakgrunn.
Videre ser vi at de ansattes indre ønske om å levere gode sluttprodukter bidrar til
kunnskapsdeling for å øke kvaliteten på produktene de jobber med. Spredt lokasjon er et
annet forhold informantene trekker frem i forbindelse med kunnskapsdeling. Dette er et
forhold vi finner vanskelig å plassere som enten hemmende eller fremmende, da det
avhenger av perspektivet informantene forteller fra. Ser vi på hva som kan tolkes som
hemmende forhold for kunnskapsdeling viser funnene at usikkerhet knyttet til hva og
hvor kunnskap bør deles står sentralt. Videre ser vi at det grunnleggende behovet for å
dele kunnskap, som for eksempel fordi arbeidsoppgavene er standradiserte og
rutinebaserte, også er et forhold som kan tolkes å hemme kunnskapsdeling nettopp fordi
behovet ikke er der. Det er flere forhold som diskuteres og analyseres underveis i
oppgaven. | |
dc.description.abstract | This master's thesis has focused on knowledge sharing in interdisciplinary teams. We try
to take a closer look at the features that can contribute to inhibiting or promoting
knowledge sharing in interdisciplinary teams. The purpose is to develop a deeper
understanding of how workplaces can ensure knowledge sharing between the employees
in the company. Central theoretical perspectives that are discussed are the basic
processes behind knowledge sharing, where knowledge sharing takes place in the
workplace, and how teams work together. We have conducted a qualitative case study
and the empirical data is based on ten unique interviews with employees in the case
company. Based on the empirical data, we have defined various categories that have laid
a foundation for further discussion and analysis. We find that there are various features
that help inhibit or promote knowledge sharing in interdisciplinary teamwork. Some
features in this study turn out to be clearly defined as inhibiting or promoting knowledge
sharing. We consider other features to be more challenging to define as inhibiting or
promoting.
We find, among other things, that features that promote knowledge sharing in
interdisciplinary teams are access to several meetings and communities of practice,
dynamic roles, and different professional backgrounds. Furthermore, we see that the
employees' inner desire to deliver good end products contributes to knowledge sharing
to increase the quality of the products they work with. Scattered location is another
aspect the informants point out in connection with knowledge sharing. This is a feature
we find difficult to place as either inhibiting or promoting, as it depends on the
perspective of the informants. If we look at what can be interpreted as inhibiting
conditions for knowledge sharing, the findings show that uncertainty related to what and
where knowledge should be shared is central. Furthermore, we see that the need to
share knowledge, due to standardized and routine-based work tasks, is also a feature
that can be interpreted to inhibit knowledge sharing because the need is not there. There
are several issues that are discussed and analyzed during the thesis. | |