Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAmundsen, Oscar
dc.contributor.authorBunes, Julie
dc.contributor.authorRoberg, Iselin
dc.date.accessioned2022-07-21T17:20:33Z
dc.date.available2022-07-21T17:20:33Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110182041:64430351
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007626
dc.description.abstractDette masterprosjektet har rettet et fokus mot kunnskapsdeling i tverrfaglige team. Vi forsøker å se nærmere på hvilke forhold som kan være med på å hemme eller fremme kunnskapsdeling i å skje i tverrfaglige team. Hensikten er å opparbeide en dypere forståelse knyttet til hvordan arbeidsplasser kan sikre kunnskapsdeling mellom de ansatte i virksomheten. Sentrale teoretiske perspektiver som blir diskutert er de grunnleggende prosessene bak kunnskapsdeling, hvor kunnskapsdeling skjer på arbeidsplassen og hvordan team jobber sammen. Vi har gjennomført en kvalitativ casestudie og empirien er basert på ti unike intervjuer fra ansatte i casebedriften. Med utgangspunkt i empirien har vi definert ulike kategorier som har lagt et grunnlag for videre diskusjon og analyse. Vi finner at det er ulike forhold som er med på å hemme eller fremme kunnskapsdeling i tverrfaglig teamarbeid. Noen forhold i denne studien viser seg å kunne tydelig defineres som å hemme eller fremme kunnskapsdeling. Andre forhold anser vi å være mer utfordrende å definere som hemmende eller fremmende. Vi finner blant annet at forhold som fremmer kunnskapsdeling i tverrfaglige team er tilgang på flere møtearenaer og praksisfellesskap, dynamiske roller og ulik fagbakgrunn. Videre ser vi at de ansattes indre ønske om å levere gode sluttprodukter bidrar til kunnskapsdeling for å øke kvaliteten på produktene de jobber med. Spredt lokasjon er et annet forhold informantene trekker frem i forbindelse med kunnskapsdeling. Dette er et forhold vi finner vanskelig å plassere som enten hemmende eller fremmende, da det avhenger av perspektivet informantene forteller fra. Ser vi på hva som kan tolkes som hemmende forhold for kunnskapsdeling viser funnene at usikkerhet knyttet til hva og hvor kunnskap bør deles står sentralt. Videre ser vi at det grunnleggende behovet for å dele kunnskap, som for eksempel fordi arbeidsoppgavene er standradiserte og rutinebaserte, også er et forhold som kan tolkes å hemme kunnskapsdeling nettopp fordi behovet ikke er der. Det er flere forhold som diskuteres og analyseres underveis i oppgaven.
dc.description.abstractThis master's thesis has focused on knowledge sharing in interdisciplinary teams. We try to take a closer look at the features that can contribute to inhibiting or promoting knowledge sharing in interdisciplinary teams. The purpose is to develop a deeper understanding of how workplaces can ensure knowledge sharing between the employees in the company. Central theoretical perspectives that are discussed are the basic processes behind knowledge sharing, where knowledge sharing takes place in the workplace, and how teams work together. We have conducted a qualitative case study and the empirical data is based on ten unique interviews with employees in the case company. Based on the empirical data, we have defined various categories that have laid a foundation for further discussion and analysis. We find that there are various features that help inhibit or promote knowledge sharing in interdisciplinary teamwork. Some features in this study turn out to be clearly defined as inhibiting or promoting knowledge sharing. We consider other features to be more challenging to define as inhibiting or promoting. We find, among other things, that features that promote knowledge sharing in interdisciplinary teams are access to several meetings and communities of practice, dynamic roles, and different professional backgrounds. Furthermore, we see that the employees' inner desire to deliver good end products contributes to knowledge sharing to increase the quality of the products they work with. Scattered location is another aspect the informants point out in connection with knowledge sharing. This is a feature we find difficult to place as either inhibiting or promoting, as it depends on the perspective of the informants. If we look at what can be interpreted as inhibiting conditions for knowledge sharing, the findings show that uncertainty related to what and where knowledge should be shared is central. Furthermore, we see that the need to share knowledge, due to standardized and routine-based work tasks, is also a feature that can be interpreted to inhibit knowledge sharing because the need is not there. There are several issues that are discussed and analyzed during the thesis.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKunnskapsdeling i tverrfaglige team
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel