Taleoppfattelse i et ordinært klasserom
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3007588Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formål: Menneskets hovedvei til kommunikasjon kommer via det viktigste talesignalet vihører. Tale er viktig for kommunikasjon, og kan bidra til å påvirke undervisning og trivsel påskolen. Å oppfatte tale er viktig for klasseromsundervisning, men også for å delta i felleskapetog føle seg inkludert. Dermed er studiens formål å undersøke hvordan studenter med nedsatthørsel oppfatter tale i et ordinært klasserom.Metode og informanter: For å undersøke temaet er det blitt gjennomført en kvalitativ studiemed semistrukturert intervju av fire personer mellom 18-27 år. Informantene ble innhentet viarekruttering på Facebook, Instagram og bekjente. Alle bruker høreapparater og studerer veduniversiteter i Trøndelag. For å analysere datamaterialene ble det benyttet en “systematisktekstkondensering”.Resultat: I resultatet kommer det frem forskjellige opplevelser knyttet til taleoppfattelse iklasseromsundervisning. Funn viser at tre av fire anvender hjelpemidler i form av Roger Pen,bordmikrofon og høyttaler forsterkere. Samtidig, ble det funnet at samtlige anvenderkommunikasjonsstrategier i form av munnavlesning og plassering for å bedretaleoppfattelsen. Tre av fire opplever at stemmen og språket til talspersonen har enpåvirkning. Dette i form av lys stemme, mørk stemme, ulikt språk eller dialekt. Studien viserogså at samtlige har hatt ulikt perspektiv når det gjelder hensyn fra lærere. Det kommer ogsåfrem at informantene ønsker bedre tilrettelegging i klasserom.Konklusjon: Det konkluderes med at taleoppfattelse avhenger av hjelpemidler ogtilrettelegging. Dette innebærer at lærere må anvende hjelpemidler hyppigere. Utstyr knyttettil tilrettelegging må utbedres for at informantens taleoppfattelse kan forbedres. Objectives: Human main path to communication are speech signals we are hearing. Speech isimportant for communication and can help influence teaching and well-being at school.Perceiving speech is important for classroom teaching, as well as for participation in thecommunity and feel included. The purpose of this study is to investigate how students withhearing loss identify speech in an ordinary classroom.Methods and participants: To investigate the topic, a qualitative study has been conductedwith a semi-structured interview. The participants for the interview were four personsbetween the age of 18 and 27. The participants were recruited through social media andfriends. All the participants use hearing aid and studies at universities in Trøndelag. Asystematic text condensation was used to analyze the data materials.Results: The result is various experiences related to speech perception in classroom teaching.The results shows that three out of four uses aids in the form of Roger Pen, table microphoneand speaker amplifiers. At the same time, it was found that some participants use differentalternatives as communication strategies in the form of oral reading and placement to improvespeech perception. Three out of four experience that the voice and language of thespokesperson have an impact. This in the form of light voice, dark voice, and differentlanguages or dialects. The study also shows that they have different perspectives when itcomes to consideration from teachers. It also appears that the informants want betterfacilitation in classrooms.Conclusions: The conclusion is that speech perception depends on aids and facilitation. Thismeans that teachers must use aids more frequently and equipment related to facilitation. Thismust improve so that the informant’s speech perception can be improved.