dc.contributor.advisor | Ashrafian, Alireza | |
dc.contributor.author | Sandvik, Julie Skjervold | |
dc.contributor.author | Dale, Hedda Nielsen | |
dc.date.accessioned | 2022-07-20T17:19:53Z | |
dc.date.available | 2022-07-20T17:19:53Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:112277671:112286741 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3007360 | |
dc.description.abstract | Hensikten med denne oppgaven har vært å analysere reparasjonsdelsprosessen hos Sporveien
AS. Sporveien drifter og vedlikeholder trikker og t-baner i og utenfor Oslo, og er derfor et
samfunnskritisk organ som store deler av Oslos befolkning er avhengige av. For å opprettholde
deres pålitelighet i Oslos kollektivtransport, er derfor Sporveien avhengig av å gjennomføre
jevnlig vedlikehold på deres vogner.
Reparasjonsdelsprosessen oppleves som en stor utfordring for samtlige avdelinger som er
involverte. Det rapporteres om at deler ikke er der de skal være, enten fysisk eller i ERPsystemet IFS8. Dette fører til økte ledetider, som gir store kostnadsmessige tap. Verste utfall
er at en defekt del blir montert tilbake på en vogn og deretter setter liv i fare.
Kandidatene har anvendt metodikken DMAIC, og har gjennomført relevant litteratursøk, gått
gemba, utarbeidet prosesskart og fiskebeinsdiagram. Ved hjelp av disse metodikkene har
kandidatene identifisert de rotårsakene som skaper avvik i prosessen. Resultatet fra analysen
ga kandidatene et helhetlig bilde av prosessen, og dermed et grunnlag til å foreslå forbedringer
som vil på sikt oppnå at reparasjonsdelsprosessen blir et kontinuerlig lærende system.
Det er blitt forslått at Sporveien AS burde implementere Intelligent Daily Management, for å
på sikt oppnå å bli en Lean-organisasjon og oppnå prosess-stabilitet. Løsningen som blir
foreslått vil også kunne bidra til å redusere de kommunikasjonsbarrierene som har oppstått
mellom avdelingene på Ryen-verksted. | |
dc.description.abstract | The purpose of this thesis was to analyze the repair part process of Sporveien AS. Sporveien
operate and maintain trams and tubes in and around Oslo, and is therefore a critical societal
organ which a large part of the population in Oslo is dependent on. To preserve their
credibility as an essential part of Oslo’s public transport, Sporveien perform regular
maintenance on their tubes.
The repair part process is a challenge which most departments experience. It is reported that
parts are not where they should be, either physically or in the ERP-system, IFS8. This results
in increased lead time, which further can cause huge financial loss. Worst case is that a defect
component is installed on a cart, putting lives in danger.
For this purpose, the DMAIC method and the Gemba-walk have been employed, necessary
literature work was performed, and both process maps and fishbone diagrams were prepared.
With the help of these methods, root causes which create deviations and issues in the process
have been identified. The result of the analysis gives a full-fledged perspective of the process,
and creates a foundation for suggesting improvement, making the repair part process a system
of continuous learning in the long run.
The suggested solution is that Sporveien AS should implement Intelligent Daily
Management, to eventually become a Lean-organization and achieve process-stability.
Furthermore, the imposed solution will reduce the communication barriers that has occurred
between the departments at Ryen-workshop. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Analyse og forbedring av reparasjonsdelsprosessen til Sporveien fra planlegging til drift | |
dc.type | Bachelor thesis | |