Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaga, Monika
dc.contributor.authorMarken, Karoline
dc.contributor.authorReitan, Synne
dc.date.accessioned2022-07-19T17:23:45Z
dc.date.available2022-07-19T17:23:45Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:109318687:33609208
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007085
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDe siste årene har det blitt rapportert lavere aktivitetsnivå, mer skjermtid og en økning i psykiske plager blant unge. Med utgangspunkt i aktuelle samfunnsutfordringer ble det ved fagfornyelsen og Kunnskapsløftet 2020 innført et tverrfaglig tema med navn folkehelse og livsmestring. For å få innblikk i hvordan lærerne oppfatter sin rolle knyttet til begrepet livsmestring ønsker vi i denne studien å få svar på følgende problemstilling: “Hvordan forstår et utvalg kroppsøvingslærere begrepet livsmestring, og på hvilken måte implementeres det i planlegging og gjennomføring av kroppsøvingsundervisning?” Oppgaven er basert på en kvalitativ forskningsmetode. Datamaterialet ble samlet inn gjennom seks individuelle intervjuer av kroppsøvingslærere på ungdomstrinnet. Gjennom en abduktiv tilnærming ble datamaterialet analysert med utgangspunkt i en sekstrinns tematisk analyse utformet av Braun og Clarke. Studien viser at kroppsøvingslærerne oppfatter at deres rolle knyttet til livsmestring er å gjøre elevene forberedte på det som møter dem senere i livet. I planleggingsprosessen blir det fokusert lite på begrepet livsmestring, men gjennom valg av aktiviteter og fokusområder legger lærerne opp til en undervisning som fremmer fenomenet. Tid og fasiliteter spiller inn på lærernes opplevde muligheter for å tilrettelegge for undervisning som fremmer livsmestring hos elevene. Informantene hadde også ulike syn på innføringen av den nye læreplanen og hvilke innvirkninger det hadde på kroppsøvingsfaget. Innføringen av temaet folkehelse og livsmestring ble på sin side positivt mottatt. Utvalgets forståelse av begrepet livsmestring tenderer mot et salutogent perspektiv, som fokuserer på elevenes helse både fysisk, psykisk og sosialt. Fokus på samarbeid, holdninger og håndtering av mennesker brukes for å forberede elevene på deltakelse ved ulike arenaer i samfunnet. Nøkkelord: Kroppsøving, helse, folkehelse og livsmestring, livsmestring, salutogenese
dc.description.abstractIn recent years, lower physical activity levels, more screen time and an increase in mental health issues among young people have been reported. Based on current societal challenges, an interdisciplinary topic called public health and life skills was introduced in the curriculum revision Kunnskapsløftet 2020. The aim of this study was to examine following problem: “How does a selection of physical education teachers understand the concept of life skills, and in what way is it implemented in the planning and performance of physical education classes?” The thesis is based on a qualitative research method. The data material was collected through six individual interviews of physical education teachers at the lower secondary level. Through an abductive approach, the data material was analyzed based on a six-step thematic analysis designed by Braun and Clarke. The study shows that physical education teachers perceive their role related to life skills as to prepare the students for what meets them later in life. In the planning process life skills were not frequently included, but through the choice of activities and focus areas, the teachers set up an education that promotes the concept. Time and physical facilities affected the opportunities the teachers experience to facilitate education that promotes life skills for the students. The informants had different views on the introduction of the new curriculum and what effect it had on the physical education subject. The introduction of the topic of public health and life skills was received positively. The selection's understanding of the concept of life skills tends towards a salutogenic perspective, which focuses on the students' health both physically, mentally and socially. Focus on cooperation, attitudes and management of people are used to prepare for participation in various arenas in the society. Key words: Physical education, public health and life skills, life skills, salutogenesis
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Det har jo med å gjøre elevene våre i stand til å møte livet senere": En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres forståelse av begrepet livsmestring
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel