dc.contributor.advisor | Jørgensen, Wanja | |
dc.contributor.author | Kolstad, Gina Hovind | |
dc.date.accessioned | 2022-07-19T17:21:02Z | |
dc.date.available | 2022-07-19T17:21:02Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:110921428:30933765 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3006959 | |
dc.description.abstract | Sammendrag
Introduksjon
Denne studien er basert på et oppdrag fra Tingtun AS som innebærer å kartlegge deres digitale læringsverktøy Termer med vekt på nytteverdi og sykepleierstudenters læringsutbytte. Bruk av Termer kan bidra til læring av sykepleiefaglig terminologi fordi ICNP er en helsefaglig kilde til verktøyet. Kompetanse om sykepleiefaglig terminologi er viktig for hensiktsmessig sykepleiedokumentasjon.
Metode
Studien var et samarbeidsprosjekt mellom Tingtun AS og to sykepleierutdanninger ved NTNU og UiA. Videre er studien kvalitativ med en workshop og to semistrukturerte intervjuer av sykepleierstudenter. Studentene har blitt introdusert til Termer ved sine utdanninger. Analysen er inspirert av Dalland sin tematiske bearbeiding.
Resultater
Analysen av intervjuene resulterte i to aktuelle temaer for studien; sykepleiefaglig terminologi og introduksjon og erfaring av Termer. På bakgrunn av studiens problemstilling vil hovedfunn være sykepleierstudentene sitt syn på hensikten med sykepleiefaglig terminologi. Kommunikasjon og samhandling mellom helsepersonell, pasientsikkerhet og internasjonal forståelse av sykepleie er viktige funn. En grundig introduksjon av digitale læringsverktøy i sykepleierutdanningen vil også være nødvendig for studenters nytteverdi og læringsutbytte.
Konklusjon
Studien har vist at digitale læringsverktøy kan påvirke utdanningskvalitet i sykepleierutdanningen. Digitale læringsverktøy med profesjonsrelevans og læringsutbytte i sykepleierutdanningen kan heve utdanningskvaliteten.
Nøkkelord
Digitale læringsverktøy, sykepleiefaglig terminologi, sykepleiedokumentasjon, ICNP. | |
dc.description.abstract | Abstract
Introduction
This study is based on a commission from Tingtun AS, which involves mapping their digital learning tool Termer with an emphasis on usefulness and nursing students´ learning outcomes. The use of Termer can contribute to the learning of nursing terminology because ICNP is a health professional source of the tool. Competence in nursing terminology is important for appropriate nursing documentation.
Method
The study was a collaborative project between Tingtun AS and two nursing educations at NTNU and UiA. Furthermore, the study is qualitative with a workshop and two semi-structured interviews of nursing students. The students have been introduced to Termer through their educations. The analysis is inspired by Dalland´s thematic work.
Results
The analysis of the interviews resulted in two relevant topics for the study; nursing terminology and introduction and experience by using Termer. Based on the study´s research question, the main findings will be nursing students´ view of the purpose of nursing terminology. Communication and interaction between health professionals, patient safety and international understanding of nursing are important findings. A thorough introduction of digital learning tools in nursing education will also be necessary for students´ usefulness and learning outcomes.
Conclusion
The study has shown that digital learning tools can affect the quality of education in nursing education. Digital learning tools with relevance for nursing profession and learning outcomes in nursing education can improve the quality of education.
Keywords
Digital learning tools, nursing terminology, nursing documentation, ICNP. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Hvordan kan digitale læringsverktøy påvirke utdanningskvalitet i sykepleierutdanningen? | |
dc.type | Bachelor thesis | |