Show simple item record

dc.contributor.advisorJørgensen, Wanja
dc.contributor.advisorBlekken, Lene Elisabeth
dc.contributor.authorMicalsen, Hannah Luna Egeland
dc.date.accessioned2022-07-19T17:20:54Z
dc.date.available2022-07-19T17:20:54Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110921428:52326596
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006951
dc.description.abstractSammendrag Innledning: Å kunne forstå og anvende helsefaglig terminologi er viktig for både leseforståelse og læring i utdanningen, men også videre i arbeidet som sykepleier. Det digitale verktøyet «Termer» har blitt utviklet for å gjøre læring av fagterminologi raskere og mer effektiv. Verktøyet gir direkte ordforklaringer på nettsiden eller pdf-filen man er inne på, samt gjør det mulig å oversette teksten direkte på siden. Studien undersøker hvordan læringsutbyttet kan påvirkes ved å benytte seg av verktøyet. Hensikt: Å kartlegge sykepleierstudenters erfaringer med verktøyet «Termer», og hvordan verktøyet kan påvirke læringsutbyttet. Metode: For å undersøke erfaringene sykepleierstudentene har med «Termer», ble det valgt en kvalitativ forskningsmetode. Det ble gjennomført ett semistrukturert parintervju med sykepleierstudenter med norsk som morsmål, samt ett semistrukturert individuelt intervju med en sykepleierstudent med norsk som andrespråk. Intervjuene ble gjennomført i mars 2022 og analysert ved hjelp av tematisk inndeling og tolkning. Resultater: Resultatene viser både positive og negative erfaringer med verktøyet. De positive erfaringene tar utgangspunkt i velfungerende oversettelsesfunksjon, samt opplevelse av økt flyt, fokus og effektivitet i lesingen. De negative erfaringene dreier seg om introduksjonstidspunkt- og måte, samt at verktøyet til tider ga ordforklaringer av hverdagslige ord fremfor helsefaglig terminologi. Det har også vært fravær av implementering av verktøyet på skolen, noe som har resultert i at studentene ikke har benyttet seg av verktøyet. Respondentene ser nytteverdi i verktøyet, særlig i forbindelse med eksamensforberedelser, oppgaveskriving, under case-arbeid på skolen, og ved lesing og forståelse av forskning. Konklusjon: Studien har vist at verktøyet har potensiell stor nytteverdi for studentene på grunnlag av økt opplevelse av flyt, fokus, effektivitet og forståelse. Dette er faktorer som kan øke læringsutbyttet. Implementering fra utdanningen ser ut til å ha noe å si for om studentene tar verktøyet i bruk. Resultatene viser at introduksjonsmåte- og tidspunkt kunne forbedres, samt noen tekniske problemer i forbindelse med mangel på understrekning av relevant fagterminologi.
dc.description.abstractAbstract Introduction: Being able to understand and use medical terminology is important for both reading comprehension and learning in education, but also further in the work as a nurse. The digital tool "Terms" has been developed to make learning terminology faster and more efficient. The tool provides direct word explanations on the website or pdf file you on, as well as making it possible to translate texts directly on the page. The study examines how the learning outcome can be affected by using the tool. Purpose: To map nursing students' experiences with the tool «Terms», and how the tool can affect the learning outcome. Method: A qualitative research method was chosen to investigate the nursing students’ experiences with "Terms". A semi-structured couple interview was conducted with nursing students with Norwegian as their native language, as well as a semi-structured individual interview with a nursing student with Norwegian as a second language. The interviews were conducted in March 2022 and analyzed using thematic division and interpretation. Results: The results show both positive and negative experiences with the tool. The positive experiences are based on a well-functioning translation function, as well as the experience of increased flow, focus and efficiency in reading. The negative experiences are about the time and manner of introduction, and that the tool sometimes gave word explanations of everyday words rather than health terminology. There has also been an absence of implementation of the tool during the education, which has resulted in the students not using the tool. The respondents see the usefulness of the tool, especially in connection with exam preparations, writing assignments, during case work at school, and when reading and understanding research. Conclusion: The study has shown that the tool has potential great value for the students on the basis of increased experience of flow, focus, efficiency and understanding. These are factors that can increase learning outcomes. Implementation from the school seems to have a bearing on whether the students use the tool. The results show that the introduction method and time could be improved, as well as some technical problems in connection with the lack of emphasis on relevant subject terminology.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHelsefaglig terminologi - lesing, læring og forståelse
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record