Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAune, Anne Grethe
dc.contributor.authorAaslund, Elisabeth
dc.date.accessioned2022-07-19T17:20:43Z
dc.date.available2022-07-19T17:20:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110921428:34527116
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006941
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractAbstrakt Introduksjon: Samhandlingsreformen er en av de viktigste reformene som er innført når det gjelder tverrfaglig samarbeid i det norske helsevesenet. Ingen profesjonsutøvere jobber helt alene, og verdens helseorganisasjon vektlegger viktigheten av at studenter innen helsefaglige profesjoner lærer seg å samarbeide tverrfaglig, og at dette må skje allerede i utdanningen. På bakgrunn av samhandlingsreformen ble øyeblikkelig hjelp døgnopphold (ØHD) opprettet. Hensikten med dette tilbudet er å redusere veksten i antall sykehusinnleggelser, og få helsetilbudet nærmere der pasienten bor. Metode: I studien er det benyttet kvantitativ forskningsmetode i form av en spørreundersøkelse. Det ble utdelt en QR-kode som tar respondenten til spørreskjemaet. Spørsmålene omfatter blant annet respondentenes bakgrunn og sykepleierens rolle ved innleggelse av pasient i avdelingen. Resultat: De dataene som er innhentet viser at de aller fleste sykepleierne ved avdelingen ikke opplever det tverrfaglige samarbeidet i forbindelse med innleggelse og utskrivelse som optimalt. Det viser seg derimot at det tverrfaglige samarbeidet om pasientbehandlingen oppleves som bedre når pasienten er innlagt i avdelingen. Konklusjon: På bakgrunn av resultatene kan det være hensiktsmessig for helsepersonell, pasienter og pårørende om tverrfaglig samarbeid får en mye større del av utdanningen til helsepersonell, og da spesielt sykepleierutdanningen. Nøkkelord: Samhandlingsreformen, sykepleier, tverrfaglig samarbeid, øyeblikkelig hjelp døgnopphold
dc.description.abstractAbstract Introduction: The Health Care Interaction reform is one of the most important reforms introduced regarding interdisciplinary collaboration in the Norwegian health care system. Professionals rarely work entirely alone, and the World Health Organization emphasizes the importance of students in health professions acquiring experiences with collaborate interdisciplinary early in their education. In accordance with The Health Care Interaction reform “øyeblikkelig hjelp døgnopphold” (ØHD), was created. The purpose of this offer is to reduce the increase in hospital admissions and to bring the health service closer to home. Method: This study employs a quantitative research method through a questionnaire. We handed out QR-codes that took the respondent to the questionnaire, which covered questions regarding the respondents' background and nurse's role in admitting patients. Results: The data collected shows that most nurses experience interdisciplinary collaboration, associated with admission and discharge, as inadequate. Contrastingly, the interdisciplinary collaboration on patient care was perceived as improved when the patient was admitted to the ward. Conclusion: The results shows that it would be beneficial for health personnel, patients, and relatives if interdisciplinary collaboration receives a larger share of the education of health personnel, notably in the nurse education. Keywords: The Health Care Interaction reform, nurse, interdisciplinary collaboration, “øyeblikkelig hjelp døgnopphold”
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSykepleieres erfaringer med tverrfaglig samarbeid ved en kommunal akutt sengepost
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel