Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMjøen, Odd Morten
dc.contributor.authorSilseth Sliper, Kjetil
dc.date.accessioned2022-07-16T17:23:23Z
dc.date.available2022-07-16T17:23:23Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110626502:52294654
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006291
dc.description.abstractSammendrag Tittel: Inkludering av funksjonshemmede i høyere utdanning. Introduksjon/bakgrunn: Som vernepleiere følger vi mennesker med en funksjonshemming gjennom alle faser i deres liv. Utdanning for mennesker med en funksjonshemming er en viktig del av deres mestring og utvikling. En inkluderende utdanning hos disse menneskene er noe som trenger et større fokus i dagens samfunn og spesielt i høyere utdanning. Hensikt: Hensikten med oppgaven har vært å undersøke ulike faktorer som kan fremme inkludering av funksjonshemmede i høyere utdanning. Metode: Metoden som har blitt benyttet i oppgaven har vært et litteraturstudie, og tar for seg fem vitenskapelige artikler og relevant teori for å utforske dette. Resultat: De fem artiklene tar for seg inkludering av funksjonshemming i høyere utdanning. Resultatene fra disse artiklene ble grunnlaget til fire hovedtema: 1. Tilrettelegging for funksjonshemmede, 2. Inkludering i praksis, 3. Mangel på kunnskap, informasjon eller kompetanse, 4. Møte behovene til studenter med en funksjonshemming. Konklusjon: Forhold til inkludering av funksjonshemmede i høyere utdanning har vi sett at resultatene forklarer dette som ikke optimalt. Med tanke på dette kan det tyde på at den universelle utformingen for å inkludere et stort mangfold med mennesker i høyere utdanning er for dårlig tilrettelagt. Tilretteleggingen til studentene kan være med å fremme inkludering ved hjelp av ulike faktorer som blir gått mer grundigere gjennom i diskusjonsdelen. Nøkkelord: Inkludering, høyere utdanning, funksjonshemming og vernepleie Antall ord: 7300
dc.description.abstractSummary Title: Inclusion of people with a disability in higher education Introduction/background: As social workers (social educator) we follow people with a disability through all phases of their lives. Education for people with a disability is an important part of their mastery and development. An inclusive education of these people is something that needs a greater focus in today's society and especially in higher education. Purpose: The purpose of my study has been to investigate various factors that may promote the inclusion of people with disabilities in higher education. Method: The method that has been used in the thesis has been a literature study, and contains five scientific articles and relevant theory to explore this. Result: The five articles is about inclusion of disability in higher education. The results from these articles became the foundation for four main topics: 1. Facilitation for the disabled, 2. Inclusion in practice, 3. Lack of knowledge, information or competence, 4. Meeting the needs of students with a disability. Conclusion: In relation to the inclusion of disabled people in higher education, we have seen that the results explain this as not optimal. With this in mind, it may indicate that the universal design to include a large diversity of people in higher education is poorly adapted. The facilitation of students to promote inclusion can be done with the help of various factors that are reviewed more thoroughly in the discussion section. Keyword: Inclusion, higher education, disability and social educator Number of words: 7300
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvilke faktorer kan fremme inkludering av funksjonshemmede i høyere utdanning?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel