Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØstvik, Jørn
dc.contributor.authorAlstad, Sunniva May
dc.date.accessioned2022-07-16T17:23:10Z
dc.date.available2022-07-16T17:23:10Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110626502:47411998
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006278
dc.description.abstractTittel: Hvordan kan vernepleieren være med på å forebygge diagnostisk overskygging ved psykisk helse til voksne personer med utviklingshemming. Introduksjon: Psykisk helse til personer med utviklingshemming er et nytt tema i helsetjenester både i Norge og internasjonalt. Det er bare de siste årene at det har blitt et tema at denne gruppen mennesker har evnen til å ha psykiske problemer. Samtidig viser det seg at de har større forekomst av psykiske lidelser enn befolkningen for øvrig. På grunn av dette forekommer det diagnostisk overskygging som følge av manglende kunnskap om psykiske lidelser til psykisk utviklingshemmede. Hensikt med oppgaven: Hensikten er å gi vernepleiere og helsepersonell bedre kunnskap på psykisk helsehjelp til personer med utviklingshemming og hvordan man kan forebygge diagnostisk overskygging. Metode på oppgaven: Metoden som er brukt i denne oppgaven er litteraturstudie der fem ulike forskningsartikler blir analysert. Det blir også benyttet annen relevant teoretisk litteratur. Resultater: Funn i litteraturstudien viser at det er et behov for bedre kunnskap til helsepersonell når det gjelder psykisk helse til psykisk utviklingshemmede. Videre ble resultatene funnet i artiklene grunnlag for tre tema som diskuteres videre i oppgaven. Dette er: 1. Kunnskap, 2. Kommunikasjonsvansker og 3. Konsekvenser av diagnostisk overskygging. Konklusjon: Det trengs bedre opplæring til helsepersonell når det gjelder kunnskap om psykisk helse. Videre viser det seg at dårlig økonomi og stramme økonomiske rammer til kommune gir dårligere helsehjelp til personer som trenger det. Det blir brukt ufaglært arbeidskraft for å spare på midler og disse har ikke kvalifikasjoner til å forstå hva endrende adferd kan bety. Stigmatisering og dårlig holdninger til denne gruppen mennesker blir omtalt som et problem som fortsatt eksisterer. Vise forståelse på manglende kommunikasjonsevne. Vi må være oppmerksomme på at stigmatisering og dårlige holdninger eksisterer. Vi må også være en veileder i samarbeid med ufaglærte, slik at disse blir brukt som en ressurs til forebygging av diagnostisk overskygging. Opplyse og gi kunnskap om psykisk helse til personer med utviklingshemming. Belyse at symptombildet er noe annet enn ved psykiske lidelser til befolkningen for øvrig. Nøkkelord: Utviklingshemming, psykisk helse, diagnostisk overskygging, forebygging. Antall ord: 7685
dc.description.abstractTitle: How can the social educator help prevent diagnostic overshadowing of the mental health isues facing adults with intellectual disabilities. Introduction: Mental health for people with intellectual disabilities is a relatively overlooked issue in health services both in Norway and internationally. It is only in recent years that health personell have discovered these people may also suffer from various mental health problems. At the same time, it turns out that they have a greater likelihood of suffering from mental illness than the general population. Because of this, diagnostic overshadowing occurs because of lack of knowledge about mental disorders of the mentally disabled. Purpose of the task: The purpose is to give social educators and health personnel better knowledge of mental health care for people with intellectual disabilities. Additionally, it is the purpose of this task to prevent diagnostic overshadowing. Method: The method used in this thesis is a literature study in which five different research articles are analyzed. Other relevant theoretical literature is also used. Result: Findings in the literature study show that there is a need for better knowledge for health personnel when it comes to mental health of the mentally disabled. Furthermore, the results found in the articles were the basis for three topics that are discussed further in the thesis. This is: 1. Knowledge, 2. Communication difficulties and 3. Consequences of diagnostic overshadowing. Conclusion: Better training is needed for healthcare personnel when it comes to knowledge about mental health. Furthermore, it turns out that poor finances and tight economic frameworks for municipalities provide poorer health care to people who need it. Unskilled labor is used to save funds, and these do not have the qualifications to understand what changing behavior can mean. Stigmatization and poor attitudes towards this group of people are referred to as a problem that still exists. We must be aware that stigmatization and bad attitudes exist. We must also supervise in collaboration with unskilled personnel, so that these are used as a resource for the prevention of diagnostic overshadowing. It is absolutely key that one must educate and provide knowledge about mental health to people with intellectual disabilities and shed light on the fact that the symptom picture is different from of mental disorders within the general population. Keyword: Intellectual disability, mental health, diagnostic overshadowing, prevention. Number of words: 7685
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan vernepleieren være med på å forebygge diagnostisk overskygging ved psykisk helse til voksne personer med utviklingshemming.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel