Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSonja, Tangen
dc.contributor.advisorSissel, Utgaard
dc.contributor.authorAalmo, Karin Klefstad
dc.contributor.authorTangstad, Elin Kvalø
dc.date.accessioned2022-07-14T17:21:36Z
dc.date.available2022-07-14T17:21:36Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:114745116:114884904
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005619
dc.description.abstractSammendrag Med denne bacheloroppgaven ønsker vi å undersøke hvordan elever på helse- og oppvekstfag kan utvikle relasjonskompetanse de kan anvende når de som fagarbeidere møter konflikter i yrkeslivet. Vårt fokus i denne studien er derfor rettet mot hvordan elevene kan utvikle god relasjonskompetanse, hvilke typer konflikter de kan møte i yrkeslivet, og hvordan de kan håndteres. Vi ønsket videre å undersøke hvordan vi kunne anvende erfaringsbasert læring for å øke elevenes bevissthet og kompetanse. I vår undersøkelse har vi anvendt litteraturstudie og aksjonslæring som metoder. I oppgaven brukte vi funn fra seks forskningsartikler, og fikk en opplevelse av at det eksisterer en frykt for å bruke konfliktbegrepet. Derimot fikk vi inntrykk av at konflikter ofte blir definert som utfordringer inntil konfliktene er såpass store at man har beveget seg over til høyere nivå, også definert som høyere trinn i konflikttrappa. Videre har vi funnet definisjoner på konflikter som relasjonelle spenninger. Det kan være med å forklare relasjonskompetansen som faktor i konflikthåndteringen. Som framtidige yrkesfaglærere ønsker vi å skape økt bevissthet og kompetanse omkring et aktuelt tema som elevene vil møte i sin yrkesutøvelse. Med det kan man si at intensjonen er å gi elevene relevant yrkesopplæring for å bli gode fagarbeidere. Ved å ha analysert resultatene og våre egne erfaringer og refleksjoner fra aksjoneringen, så vi at elevene tilegnet seg kunnskap og ferdigheter gjennom erfaringsbasert læring. Ved å bruke Kolbs læringssirkel som utgangspunkt og elevenes egne erfaringer fra praksis, skapte vi gjennom rollespill og refleksjonsarbeid gode utgangspunkt for videre læring. Det gledet kommende lærerhjerter at elevene uttrykte engasjement og høy refleksjonsevne rundt temaet.
dc.description.abstractSummary With this bachelor's thesis, we want to investigate how pupils in health and upbringing subjects can develop relational competence they can use when they as skilled workers face conflicts in their professional life. Our focus in this study is therefore aimed at how the pupils can develop good relational competence, what types of conflicts they may face in professional life, and different ways and deal with them. We also wanted to investigate how we could apply experience-based learning to increase students' awareness and competence. In our study, we have used literature study and action learning as methods. In the thesis we used findings from six research articles and got the experience that there exists a fear of using the concept of conflict. On the other hand, we got the impression that conflicts are often defined as challenges until the conflicts are so large that we have moved to higher levels, also defined as higher steps in the conflict escalator. Furthermore, we have found definitions of conflicts as relational tensions. This may help explain relational competence as a factor in conflict management. As future vocational teachers, we want to create increased awareness and expertise on an important topic that can help the pupils to reflect on, and in their professional practice, deal with the conflict situations they encounter in a good way. With this, one can say that the intention is to provide students with relevant vocational training to become good skilled workers. By analyzing the results and our own experiences and reflections from the action, we saw that the pupils acquired knowledge and skills through experience-based learning. By using Kolb's learning circle as a starting point and the pupils' own experiences from practice, we created good starting points for further learning through role-playing and reflection work. It pleased future teacher hearts that students expressed commitment and high ability to reflect on the topic.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleRelasjonelt mot - i møte med konflikter i yrkeslivet
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel