Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHårberg, Jon Sverre
dc.contributor.advisorStjern, Berit
dc.contributor.authorMyhre, Line T
dc.contributor.authorJohnsen, Tonje
dc.contributor.authorLarsen, Victoria Larsen
dc.date.accessioned2022-07-14T17:21:32Z
dc.date.available2022-07-14T17:21:32Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:114745116:114884910
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005617
dc.description.abstractBacheloren vår tar for seg det dagsaktuelle temaet sosiale medier og ungdom i alderen 1518 års selvbilde. Vi har sett på sosiale mediers muligheter og utfordringer, Meads speilingsteori opp mot kritisk tenkning og digital dømmekraft. Dagens ungdom bruker store deler av tiden sin på sosiale medier, og deres syn på seg selv og andre vil i den forbindelse bli påvirket på en eller annen måte. Som fremtidige yrkesfaglærere tenker vi at god kunnskap om sosiale medier, og bruken av den med tanke på kritisk tenkning og digital dømmekraft er viktig sett i et samfunns - og danningsperspektiv. Formålet er å svare på følgende problemstillinger: «Hvordan kan sosiale medier påvirke ungdoms selvbilde?» og «Hvordan kan arbeid med kritisk tenkning og digital dømmekraft gi elevene på helse - og oppvekstfag mulighet til refleksjon rundt sosiale mediers betydning for eget og andres selvbilde?» Vi har anvendt litteraturstudie og aksjonering som metoder, og brukt flere vitenskapelige artikler og relevante rapporter for å belyse og besvare problemstillingene våre. Forskning peker på både muligheter og utfordringer med sosiale medier og dens påvirkning på ungdom. Konklusjonen er at sosiale medier åpner opp for muligheter, men også utfordringer. Ungdom som allerede er i en sårbar situasjon, eller har psykiske helseplager eller lidelser er mer disponibel for negativ påvirkning på sitt selvbilde fra sosiale medier. På den annen side fører sosiale medier med seg muligheter for inkludering og tilhørighet i et digitalt fellesskap. Kritisk tenkning og digital dømmekraft knyttet til sosiale medier, påvirkning av eget og andres selvbilde fungerer godt i et sosiokulturelt læringsperspektiv som fremmer elevaktivitet, og læring i samhandling med andre. Lærerens kompetanse er avgjørende for at elevene skal kunne ferdes trygt og lovlydig i det digitale landskapet. Nøkkelord: Sosiale medier, ungdom, selvbilde, kritisk tenkning og digital dømmekraft
dc.description.abstractIn this bachelor thesis our theme is social media and youths in the age of 15-18 years old self-image. We have looked at social media’s opportunities and challenge, meads mirror theory up against critical thinking and digital judgement. Today`s youth are using big parts of their time on social media, and their view of themselves end others will be affected in one way or another. As a future vocational teacher, we think that good knowledge about social media, and the used of that considering critical thinking and digital judgement is important in a societal and educational perspective. The purpose is to answerer the following research questions: «How can social media affect teen`s self-image? » and « How can work with critical thinking and digital judgment give students in health and upbringing subjects the opportunity to reflect on the importance of social media for their own and other`s selfimage? » We have used literature study and research action as methods and used multiple scientific articles and relevant reports to illuminate and answer our research questions. Research points to both opportunities and challenges with social media and its impact on youth`s. The conclusion is that social media opens for opportunities, but also challenges. The youth who are already in a vulnerable situation or have mental health issues or disorders is more available for negatively affecting their self-image from social media. On the other hand, social media brings with it opportunities for inclusion and belonging in a digital landscape. Critical thinking and digital judgment related to social media and influencing one`s own and other`s self-image work well in a sociocultural learning perspective that promotes student activity and learning in interaction with others. The teacher’s competence is crucial for the students to be able to travel safely and law-abiding in the digital landscape. Keyword: social media, Youth, Self- Image, Critical thinking, Digital judgment.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUngdom og sosiale medier.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel