Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorInal, Yavuz
dc.contributor.authorRakovic, Ivana
dc.date.accessioned2022-07-13T17:20:47Z
dc.date.available2022-07-13T17:20:47Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:114623423:22640895
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005227
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDet ikke lenger vanskelig å bli investor, siden meglere har blitt lett tilgjengelige via mobil. Fintech selskaper lager mobile løsninger som utvider målgruppen i aksjemarkedet, ved å aktivt redusere terskelen ved å starte med investering. Det er fornuftig å anta at fortjeneste er en viktig del av agendaene til disse selskapene, og én måte å tjene på, er å få investorer til å bruke mer på platformene deres. Målet var å kartlegge hvordan nøyaktig fintech selskaper bruker designmønstrer til å påvirke brukernes persepsjon og avgjørelser når de investerer, slik at virksomheten får større fortjeneste. Vi diskuterer hvilken effekt villedende designmønstrer har på investorer, ved å trekke ut fra 1) literatur om villedende mønstre, 2) resultater av en deskriptiv studie, 3) innsikt fra brukerintervjuer. Vi analyserte 26 mobil apper tilgjengelige i Norge, for å kartlegge hvordan de appene brukte villedende designmønstre, og intervjuet 6 personer om deres persepsjon av finansapper de bruker for å håndtere investeringene sine. Funnene viser at nesten alle apper brukte villedende designmønstrer til varierende grader, og at graden apper brukte manipulerende design i, varierte mellom bankapper og skyggebank apper. Brukere utrykte at de var misførnøyde med tilstedeværelsen av villedende designmønstre da de ble spurt om spesifike eksempler, men de kunne ikke alltid oppdage ondsinnede trekk, på egen hånd.
dc.description.abstractBecoming an accomplished investor is no longer unreachable, with brokerages that fit in a pocket. Fintech companies are creating mobile apps to expand the customer pool in the stock market, by actively trying to reduce the threshold for getting started with investing. It is reasonable to assume these companies’ agendas are to generate profit, and one way to do so, is to manipulate users into spending more on their platforms. In particular, we set out to map how exactly fintech companies use design patterns to influence users’ perception and behavior when they are investing. We discuss the effects dark patterns have on investors, drawing on 1) literature on dark patterns, 2) results from a descriptive study of fintech apps for investors, 3) insights from user interviews. We look into 26 mobile apps available in Norway to map how they use dark patterns, and interview 6 subjects on their perception of finance apps they use to handle their investments. Findings show that almost all apps have dark patterns in them, to various extents, and that the degree to which they are used for manipulation varied between bank and shadow bank apps. Banks had more transparent apps with fewer dark patterns compared to shadow bank fintechs. Users disliked the presence of dark patterns when asked about specific instances, but were not always able to detect the malicious features, as such, on their own.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleDark finance: Exploring deceptive design in investment apps
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel