dc.contributor.advisor | Pernille Friis | |
dc.contributor.author | Kok, Matilde Evanger | |
dc.date.accessioned | 2022-07-12T17:22:35Z | |
dc.date.available | 2022-07-12T17:22:35Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:107175740:33595215 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3004947 | |
dc.description.abstract | Tittelen på denne masteroppgaven er “Tekstoppgaver i matematikk - 8.- og 9.klassingers fokus i løsningsprosessens første fase”. Studien tar for seg om faktorer ved tekstoppgaver i matematikk kan påvirke elevene allerede før løsningsfasen starter, og hvordan elever påvirkes ulikt ut ifra valg av metode. Tekstoppgaver i matematikk legger opp til en egen måte å arbeide på, sammenlignet med ferdig oppsatte regnestykker. Lesing i matematikk vil derfor være en viktig faktor i arbeidet med denne typen oppgaver. Dette kan by på egne utfordringer som jeg har ønsket å kartlegge med denne studien.
Oppgavens resultater er diskutert og sammenlignet med et teorigrunnlag basert på Koedinger & Nathan (2004) og Hegarty et al. (1995) forskning på forståelsesfasen i tekstoppgaver. For å samle inn data til studien har jeg brukt “mixed methods”, hvor jeg har kombinert den kvantitative innsamlingsmetoden spørreundersøkelse og den kvalitative innsamlingsmetoden intervju. Spørreundersøkelsen ble utført i fire 8.klasser og to 9.klasser, og besto av fire tekstoppgaver med tilhørende spørsmål, hvor kun spørsmålene og ikke tekstoppgavene skulle besvares. Videre dannet undersøkelsen grunnlaget for et utdypende intervju på 12 elever, om deres tankeprosesser og svar fra spørreundersøkelsen. Tekstoppgavene ble formulert så like som mulig, for lettere å sammenligne og analysere. Dataene ble analysert med den hensikt å komme frem til faktorer som påvirket elevene, og i hvilken grad.
Som et resultat av studien har jeg kommet frem til at elevene påvirkes ulikt ut ifra deres valg av metode i fasen før løsningsfasen. Ved valg av metoden med fokus på forståelse og prosess ble elevene i vesentlig større grad påvirket av ulike faktorer, basert på tall, ord, tema og kontekst, forestilling av oppgaven, og tekst og formulering. Dette skjedde både i positiv og negativ form. Elevene som valgte metoden med fokus på svaret viste liten grad til påvirkning av disse faktorene. Metoden velges fra oppgave til oppgave, hvor metoden med fokus på forståelse og prosess har vist seg å være mest brukt på lettere oppgaver, og metoden med fokus på svaret oftere er sett igjen ved det elevene anser som vanskeligere oppgaver. Jeg har ingen resultater som tyder på at den ene metoden er bedre enn den andre.
Funnene mine viser flere sammenhenger med teori og tidligere forskning på området, likevel ser jeg også noen unntak fra tidligere forskning. Oppgaven tilføyer i tillegg ny teori til forskningsområdet. | |
dc.description.abstract | The title of this master's thesis is "Word problems in mathematics - 8th and 9th graders focus in the first phase of the solution process". The study addresses whether factors in word problems in mathematics can affect students even before the actual solution phase starts, and how students are affected differently based on the choice of method. Word problems in mathematics suggest a separate way of working, compared with separate calculations. Reading in mathematics will therefore be an important factor in the work with this type of problem. This can present its own challenges that I have wanted to find out with this study.
The results of the thesis are discussed and compared with a theoretical perspective based on Koedinger & Nathan (2004) and Hegarty et al. (1995) research on the comprehension phase in word problems. To collect data for the study, I have used "mixed methods", where I have combined the quantitative method survey and the qualitative method interview. The questionnaire was conducted in four 8th grades and two 9th grades, and consisted of four word problems with accompanying questions, where only the questions and not the word problem itself were to be answered. Furthermore, this survey formed the basis for an interview about 12 students' thought processes and answers about the word problems. The word problems were formulated as similarly as possible, to make it easier to compare and analyze. The data were analyzed with the aim of arriving at factors that affected the students, and to what extent.
As a result of the study, I have concluded that the students are affected differently based on their choice of method in the phase before the solution phase. When choosing the method with a focus on understanding and the process, the students were significantly more influenced by various factors, based on numbers, words, themes and context, visualizations of the task and text and formulation. This happened in both positive and negative form. The students who chose the method with a focus on the answer showed little degree of influence on these factors. The method is chosen from task to task, where the method with a focus on understanding and the process has proven to be most used on easier tasks, and the method with a focus on the answer is more often seen by what the students consider more difficult tasks. I have no results that suggest that one method is better than the other.
My findings show several connections with theory and previous research in the field, yet I also see some exceptions from previous research. The thesis also adds new theory to the research area. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Tekstoppgaver i matematikk
8.- og 9.klassingers fokus i løsningsprosessens første fase | |
dc.type | Master thesis | |