Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSætre, Robin
dc.contributor.advisorBjørkedal, Henning
dc.contributor.authorRönnqvist, Daniel Karl Erik
dc.contributor.authorFlatnes, Monica Elise Sætre
dc.contributor.authorFossheim, Per Harald Gullaksen
dc.date.accessioned2022-07-12T17:19:53Z
dc.date.available2022-07-12T17:19:53Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112300464:112301137
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004817
dc.description.abstractOppgaven er gitt av Statens vegvesen og er tatt fra prosjektet Bypakken Ålesund. Hensikten med prosjektet er å bidra til å et pålitelig og effektivt system for kollektivtransport og gang- og sykkeltransport for innbyggerne i Ålesund. Prosjektet skal bidra til å få flere av innbyggerne til å velge alternative transportmåter. Oppgaven er hovedsakelig todelt; å sikre effektiv fremkommelighet for fremtidig ekspressbuss på strekningen fra toplanskrysset ved Volsdalsberga ut til krysset ved Røysegata, og å sikre en optimal linjeføring for gang- og sykkelveg langs samme strekning. Som et tillegg skal denne oppgaven ta for seg omprosjektering av toplanskrysset ved Volsdalsberga med tanke på fremtidig firfeltsveg. Oppgaven har resultert i tre forslag for Ysteneskrysset, to forslag for Ellingsøykrysset, to forslag for gang- og sykkelvegen og ett forslag for Volsdalskrysset. Disse åtte forslagene er, i varierende grad, visualisert ved hjelp av de digitale modelleringsprogrammene Novapoint og AutoCAD. I tillegg til dette vil det bli argumentert for bruk- og utvikling av dagens bussrute langs Borgundvegen som den beste løsningen med tanke på busstransport. Ved gang- og sykkelveg blir flytebrygge anbefalt løsning da denne kan brukes uavhengig av fremtidig firfeltsveg. Utover dette anbefales videre prosjektering for toplanskrysset og gang- og sykkelveg plassert på plastring.
dc.description.abstractThe assignment was given by the Norwegian Public Roads Administration and was taken from the project Bypakken Ålesund. The purpose of the project is to contribute to a reliable and efficient system for public transport and pedestrian and cycle transport for the inhabitants of Ålesund. The project will help to get more of the inhabitants to choose alternative modes of transport. The task is mainly twofold; to ensure efficient access for future express buses on the section from the two-level intersection at Volsdalsberga to the intersection at Røysegata, and to ensure optimal alignment for pedestrian and cycle paths along the same section. In addition, this task will address the redesign of the two-level intersection at Volsdalsberga with respect to the future four-lane road. The task has resulted in three proposals for Ysteneskrysset, two proposals for Ellingsøykrysset, two proposals for the pedestrian and cycle path and one proposal for Volsdalskrysset. These eight proposals are, to varying degrees, visualized using the digital modeling programs Novapoint and AutoCAD. In addition to this, it will be argued for the use and development of the current bus route along Borgundvegen as the best solution with regard to bus transport. For pedestrian and cycle paths, a floating dock is the recommended solutions as this can be used independently of future the four-lane road. In addition to this, further planning is recommended for the two-level intersection and pedestrian and cycle path placed on filling.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLøsning for prioritering av kollektiv og gang- og sykkelveg på Ålesundsvegen mellom Volsdalsberga og Røysegata og omprosjektering av toplanskrysset ved Volsdalsberga
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel