Hvilke holdninger og erfaringer har apotekfarmasøytene med rekvirering og administrering av vaksiner til sesonginfluensa?
Abstract
Bakgrunn: Tjenesteutviklingen i apotek har vært betydelig de siste årene. Det sistehelsetjenestetilbudet er vaksinasjon, og mer spesifikt influensavaksinering. De førstevaksinene i regi av apotek ble satt i 2017 og på kort tid hadde apotekene blitt en naturligarena for vaksinasjon blant befolkningen. Høsten 2020 fikk farmasøyter rekvireringsrettpå influensavaksine som skal settes i apotek.
Hensikten: Hensikten med masteroppgaven er å få en bredere forståelse avfarmasøytenes holdninger og erfaringer med rekvirering og administrering av vaksiner tilsesonginfluensa i primærapotek.
Metode: I studien ble det brukt kvalitativ metode, der dataene ble samlet inn ved hjelpav individintervjuer. Det ble utført seksten intervjuer. Intervjuene ble tatt opp digitalt, ogtranskribert ordrett. Deretter ble transkripsjonene analysert ved hjelp avanalysemetoden systematisk tekstkondensering.
Resultat: Farmasøytene hadde gode holdninger og erfaringer med rekvirering ogadministrasjon av influensavaksine. Til tross for at vaksinasjonstjenesten gav demmerarbeid og ansvar, ble den prioritert og godt ivaretatt av farmasøytene. Tjenesten gavmuligheter til å tilby den norske befolkningen et viktig og lavterskel helsetilbud. I tilleggfremhevet dette farmasøytenes rolle som helsepersonell. Bransjestandarden skaptetrygghet for apotekpersonalet, sikkerhet og kvalitet for kundene, og troverdighet tilapotekbransjen. De gode opplæringsprogrammene, både teoretisk og praktisk gjordefarmasøytene til selvsikre rekvirenter og vaksinatører. Influensarekvirering ogvaksinering ble oppfattet som en enkel oppgave.
Konklusjon: Influensavaksinering i apotek ble oppfattet som en meningsfulltilleggstjeneste som tjener alle involverte parter, hvorav kunden, farmasøyten selv,apoteket og samfunnet. Farmasøytene ville bidra mer med vaksineringen og øvrigehelsetjenester. Farmasøytene var kompetente og behersket helsetjenesten, men trengtestøtte, tillit og forståelse fra leger og befolkningen, for å oppnå dette. De trengte ogsåstatlig reguleringsstøtte gjennom lover og forskrifter, som refusjonsordning forinfluensavaksine og andre vaksiner i apotek, samt utvidet rekvireringsrett på vissevaksiner og utvalgte legemidler. Ved hjelp av refusjonsordning og utvidet rekvireringsrettpå flere typer vaksiner og legemidler, ville det vært enklere for farmasøytene å bidraenda mer effektivt i kampen mot ulike infeksiøse sykdommer og fremme folkehelse. Background: The development of services provided in pharmacies has been significantin recent years. The latest health service offer is vaccination, and more specificallyinfluenza vaccination. The first vaccines under the auspices of pharmacies were launchedin 2017, and after a short period of time had pharmacies become a natural arena forvaccination among the population. In the autumn of 2020, pharmacists were given theright to requisist flu vaccines to be given in pharmacies.
Aim of the study: The aim of this master’s thesis is to gain a broader understanding ofthe pharmacists' attitudes and experiences with requisitioning and administering vaccinesfor seasonal flu in retail pharmacies.
Method: Qualitative method was used. The data was collected by performing individualinterviews. Sixteen interviews were conducted by recording digitally, and transcribedverbatim. The transcripts were analyzed by using Systematic Text Condensation.
Result: The pharmacists had good attitudes and experiences with requisitioning andadministering the flu vaccine. Despite the fact that the vaccination service gave themextra workload and responsibility, it was prioritized and well taken care of by thepharmacists. The vaccination service gave them the opportunity to offer the Norwegianpopulation an important and low-threshold health service and emphasized the role ofpharmacists as health personnel.The industry standard created the security of the pharmacy staff, the safety and qualityof the customers, and the credibility of the pharmacy branch. The good trainingprograms, both theoretical and practical, made the pharmacists confident requisitionersand vaccinators. Influenza requisitioning and vaccination were perceived as simple tasks.
Conclusion: Influenza vaccination in pharmacies was perceived as a meaningfuladditional service that serves all parties involved, the customer, the pharmacist himself,the pharmacy and the community. The pharmacists wanted to contribute more with thevaccination and other health services. To achieve this they needed support, trust andunderstanding from doctors and the population, in which the pharmacists werecompetent and mastered the health services they offered. They also needed governmentregulatory support through laws and regulations, such as reimbursement schemes forinfluenza vaccines and other vaccines in pharmacies, as well as extended requisitioningrights for certain vaccines and selected drugs. With the help of reimbursement schemesand extended requisition rights for several types of vaccines and medicines, it would beeasier for pharmacists to contribute even more effectively in the fight against variousinfectious diseases and promote public health.