Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRasch, Astrid
dc.contributor.authorHovstad, Emelie Ellingsgård
dc.date.accessioned2022-07-09T17:20:05Z
dc.date.available2022-07-09T17:20:05Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:109722273:25508206
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004340
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractKritisk tenkning, empati og interkulturell kompetanse ble vektlagt da Norge og Australia reviderte sine respektive nasjonale læreplaner de to siste årene. Ofte ved revidering av nasjonale læreplaner utgis det nye lærebøker for å passe de nye kompetansemålene. Dermed kan de foregående versjonene anses som utdaterte. Disse lærebøkene har imidlertid en verdi som historisk kilder, siden de er resultat av politiske beslutninger. Ettersom lærebøker reflekterer det som står i de nasjonale læreplanene, gjenspeiler de også hva og hvem som prioriteres i den nasjonale historiefortellingen. Denne oppgaven undersøker nasjonale læreplaner og historielærebøker fra Norge og Australia. Funnene i avhandlingen viser at selv om intensjonen fra forfatterne kan være å gi majoritetselevene kunnskap om urbefolkningers historie og kultur, men i stedet presenterer lærebøkene implisitt samene og aboriginerne som «the Other», og dermed reproduseres maktfordelingen i samfunnet. Denne oppgaven undersøker hvordan samene og aboriginerne blir fremstilt i utdaterte lærebøker kan brukes i undervisningen for å legge til rette for kritisk tenkning.
dc.description.abstractCritical thinking, empathy, and intercultural competence were emphasized when Norway and Australia revised their respective national curricula in the past few years. When national curricula are revised, new textbooks are often published to suit the new competence aims. Consequently, the preceding textbook versions might be considered outdated. However, these textbooks have value as a historical source as products of political decisions. As textbooks reflect what is written in national curricula, they reflect what and who was prioritized in the national narrative. This thesis examines Indigenous representation in history textbooks from Norway and Australia by examining Othering and silencing. Findings reveal that the intention of authors might be to provide the majority of students with knowledge about Indigenous history and culture, but instead, the textbooks implicitly present the Sámi and Aboriginal People as the Other and thus reproduce social power. In addition, this thesis investigates how textbook representation is outdated and can be used in teaching to facilitate critical thinking
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleIndigenous People in the Past and Present: A study of the beneficial use of representation of the Sámi People and the Aboriginal People in outdated textbooks.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel