En drøm om å dele egenkonstruerte drømmer
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3003665Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne oppgaven er en kort studie av hva jeg som filmskaper burde ta hensyn til i et forsøk på å nå ut med egenproduserte, surrealistiske filmer.I et forsøk på å finne svar på dette har jeg kikket nærmere på studier av kinogjengere, hvordan folk ser på film nå kontra før, og hvordan dette kan påvirke hvordan surrealistiske filmer blir mottatt.Jeg går også litt inn på filmer preget av surrealisme i mindre grad, og hvordan disse er blitt mottatt.Avslutningsvis går jeg nærmere inn på en av de mest prominente auteurene innen surrealistisk film, David Lynch, og det kanskje mange regner som hans magnum opus, Mulholland Drive; i et forsøk på å finne elementer som kan hjelpe meg i min fremtidge karriere som filmskaper.
Gjennom å stille disse spørsmålene kom jeg frem til en rekke punkter jeg opplever som nyttige å være bevisst på i sammenheng med det å skulle forsøke å nå et publikum med egenproduserte surrealistiske filmer.De viktigste punktene jeg kom frem til er etter min mening det å stole på sin egen stemme, og å ikke gi opp. Det kommer man langt med. This thesis is a short study of what I as a filmmaker should consider in an attempt to reach out with self-produced, surreal films.To find an answer to this, I have taken a closer look at studies of cinemagoers, how people watch films now versus before, and how this can affect how surreal films are received.I also investigate films characterized by surrealism to a lesser extent, and how these have been received.Finally, I look at one of the most renowned auteurs in surrealist film, David Lynch, and what may be considered as his magnum opus, Mulholland Drive; in an attempt to find elements that can help me in my future career as a filmmaker.
By asking these questions, I came to several conclusions that I find useful to be aware of in connection with trying to reach an audience with self-produced surrealist films.The most important points I concluded with are, in my opinion, to trust your own voice, and not to give up.That goes a long way.