Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHowland, John
dc.contributor.authorKristiansen, Max Aakre
dc.date.accessioned2022-07-07T17:19:49Z
dc.date.available2022-07-07T17:19:49Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112790664:68365207
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3003603
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne oppgaven undersøker jeg forholdet ’The Funk Brothers’ og plateselskapet Motown har med det generelle funk-uttrykket som oppsto mot slutten av 60-tallet ved å arbeide ut ifra denne problemstillingen: Hva gjorde ’The Funk Brothers’ funky? Dette har blitt undersøkt med hovedfokus på funk som musikksjanger og funk som et kulturelt fenomen, og jeg har prøvd å skape en tydelig oversikt over de generelle kjennetegnene begrepet ’funky’ innebærer. Samtidig ser jeg også på tidligere bruk av begrepet, og soul-sjangeren som funk utviklet seg fra. Ved hjelp av å undersøke både plateselskapet Motown i Detroit, og Stax i Memphis utforsker jeg forskjellige oppfatninger om hvordan ’soul’ skulle uttrykkes i musikk. Med dette får man også et bilde av hvor forskjellig uttrykkene var, og hvordan innvikling det hadde for å danne et ’funky’ uttrykk. Den amerikanske popmusikken på 60-tallet, opptaks- og produksjonspraksis, og musikalsk uttrykk og fremføring tas opp i løpet av teksten. I løpet av oppgaven undersøker jeg også en rekke låter utgitt av disse plateselskapene, og jeg prøver å sammenligne dem med disse faktorene som grunnlag. Det som oppdages i løpet av oppgaven er at hvorvidt navnet ’The Funk Brothers’ er korrekt er veldig avhengig av hvordan man definerer det. Musikalsk er det ikke mye som tyder på at ’The Funk Brothers’ var særlig mer funky enn andre husband i andre plateselskap på 60-tallet. Om man dermed undersøker underliggende temaer som ofte regnes som ’funky’ er det derimot flere måter å begrunne hvordan gruppen fikk navnet sitt.
dc.description.abstractIn this thesis I examine the relationship ‘The Funk Brothers’ and the record company Motown have with the general ’funk’ expression that arose towards the end of the 60's with the main point being: What made ‘The Funk Brothers’ funky? This is investigated with the main focus on ’funk’ as a musical genre and funk as a cultural phenomenon, and I have tried to create a clear overview of the general characteristics of the term 'funky'. At the same time, I also look at previous use of the term, and the soul genre that funk evolved from. By researching both the record company Motown in Detroit and Stax in Memphis, I explore different perceptions of how 'soul' should be expressed in music. Along with this, we also get a picture of how different the interpretations were, and how complicated it was to form a 'funky' expression. American pop music in the 60's, recording and production practices, and the musical expression and performance is discussed during the text. During the thesis I also examine a number of songs released by these record companies, and I try to compare them with these factors as a basis. The discovery made during the assignment is that whether the name 'The Funk Brothers' is correct depends very much on how you choose define it. Musically, there is not much to suggest that ‘The Funk Brothers’ was significantly more funky than other bands in other record companies of the 60's. However, if one examines the underlying themes that are often considered 'funky', there are several ways to justify how the group got its name.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHva gjorde 'The Funk Brothers' funky?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel