Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFurnes, Merete
dc.contributor.authorAugunset, Birgit Trondsdatter
dc.contributor.authorFeragen, Elise
dc.date.accessioned2022-07-07T17:19:22Z
dc.date.available2022-07-07T17:19:22Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:106262086:112059520
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3003587
dc.description.abstractBakgrunn: Tall fra Helsedirektoratet viser at om lag 200 000 barn havner i rollen som pårørende til somatisk syke foreldre i spesialisthelsetjenesten i løpet av et år. Som sykepleier er man ut ifra Helsepersonelloven pliktig til å ivareta barn som pårørende til en syk forelder. Forskning viser en variasjon i hvilken grad dette dekkes. Hensikt: Å utvide vår kunnskap gjennom litteratur og forskning om hvordan sykepleier kan ivareta barn som pårørende, mot slutten av pasientens palliative fase. Metode: En litteraturstudie som inneholder åtte forskningsartikler relatert til temaet, som alle er kvalitative. Søkebaser benyttet er CINAHL Complete og MEDLINE (Ovid). Resultat: Analysen avdekker ulike faktorer som påvirker ivaretagelsen av barn som pårørende. Dette er faktorer som foreldres tillatelse til involvering, sykepleierens kompetanse, ressurser, og oppfattelse av egen rolle i situasjonen, og barnas erfaringer som pårørende. Konklusjon: Faglitteratur og forskning belyser stor variasjon i hvordan barn som pårørende blir møtt av sykepleiere. Man kan se en sammenheng i hvilke faktorer som er med på å påvirke ivaretagelsen av barn som pårørende. Manglende kompetanse og erfaring belyses som utfordringer sykepleier kan ha i møte med barn i pårørendesituasjon. Det er også en stor variasjon i oppfattelsen av sin rolle i en slik situasjon hos sykepleiere, som fører til en varierende praksis. Kort oppsummert trenger barn god og tilpasset informasjon, å bli møtt av vennlige sykepleiere, barnevennlig miljø og inkludering. Foreldre trenger også informasjon om viktigheten av å snakke med barnet om situasjonen, og eventuelt veiledning i dette.
dc.description.abstractBackground: Numbers from The Norwegian Directorate of Health, shows that about 200 000 children end up as relatives of somatically ill parents in specialized health care within a year. According to the Norwegian Health Personnel Act, nurses are obliged to take care of children as relatives of a sick patient. Research shows a variation to what extent this is covered. Purpose: To expand our knowledge through literature and research on how nurses can take care of children as relatives, towards the end of the patient´s palliative phase. Methods: A literature study containing eight research articles related to the topic, all of which are qualitative. Databases that were used are CINAHL Complete and MEDLINE (Ovid). Result: The analysis reveals various factors that affect the care of children as relatives. These are factors such as parent´s permission to get involved, nursing skills and knowledge, resources, the nurse's perception of their role in caring for children as relatives and the children´s experience as relatives. Conclusion: This literature study presents variation in research and previous literature on how children as relatives are met by nurses. Through research and previous literature there are similarities on which factors contribute to influencing the care of children as relatives. The lack of knowledge, nursing skills and experience are crucial factors for nurses in the job of caring for children as relatives. There is also a great deal of variation in the perception of how nurses view their nursing role, which leads to varying practice. Children´s experience of what they need in the meeting with a hospital ward and when their parent is dying points toward good information that is bases on their individual situation and age, kind and friendly nurses and to feel included, welcomed and expected at the hospital ward.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBarn som pårørende av forelder i palliativ fase
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel