dc.contributor.advisor | Levold, Nora | |
dc.contributor.advisor | Aune, Margrethe | |
dc.contributor.author | Almås, Iver Jørum | |
dc.contributor.author | Halse, Åsta | |
dc.date.accessioned | 2022-07-06T17:21:20Z | |
dc.date.available | 2022-07-06T17:21:20Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:107637772:22686469 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3003295 | |
dc.description.abstract | Luftfartssektoren har, i likhet med stadig flere bransjer i verden, gått inn i en
omstillingsprosess på vei mot et lavutslippssamfunn. For Norge vil utviklingen til utslippsfri
luftfart være viktig ettersom vi har en spredt bebyggelse, og at vi flyr mest innenriks i
Europa. Flere norske aktører har stilt seg i front for utviklingen og har store ambisjoner
for prosessen; Widerøe planlegger nullutslippsfly i rute i 2030, all innenriks luftfart skal
være elektrifisert innen 2040, og norsk luftfart skal være i fossilfri innen 2050.
I denne oppgaven studerer vi interreg-prosjektet Green Flyway som er et grensekryssende
samarbeid mellom Røros kommune og Östersund kommune, med formål om å etablere
en testarena og et testmiljø for framtidens ‘grønne’ luftfart. Vår forskning baseres på åtte
kvalitative forskningsintervju med aktuelle aktører i og utenfor prosjektet. I oppgaven har
vi undersøkt nettverket rundt den norske siden av prosjektet ved bruk av aktør-nettverkteori og Callons translasjonsmodell. Vi har fulgt aktørene fra ideen om
innovasjonsprosjektet til etablert testarena og videre driften av den. Vi har sett på
aktørens visjoner og mål for prosjektet, og arbeidet aktørene i nettverket har gjort for å
oppnå disse.
I et luftfartshenseende ser vi at prosjektet har oppnådd mye; testarenaen er etablert og
fungerer i praksis, det har blitt skapt et testmiljø, og prosjektet har blitt forankret politisk
på fylkesnivå. Likevel finner vi at prosjektet ikke har lyktes med å skape ringvirkninger for
lokalsamfunnet. Koronapandemien og restriksjoner knyttet til denne, skapte forsinkelser
og forhindret potensiell testaktivitet. Vi har også funnet at elementer ved prosjektets
ledelse, forankring og målsetninger gjorde driften noe utfordrende. Flere rolleutskiftninger
har vært med på å forme prosjektet, i både positiv og negativ forstand.
Oppgaven er skrevet i samarbeid med Rørosregionen Næringshage i forbindelse med det
arbeidslivsrettede masterløpet i STS. | |
dc.description.abstract | Just like most sectors, the aviation sector has also started a transition towards a low
emission society. This transition will be important for Norway who has a scattered
population, with inhabitants who also commit the most domestic flights in Europe. Several
Norwegian actors has positions themselves in the front of the development and proclaimed
ambitious goals; Widerøe plans to have a zero-emission aeroplane in commercial flight by
2030, all domestic Norwegian aviation shall be electric by 2040, and all Norwegian aviation
shall be fossil fuel-free by 2050.
In this thesis we study the Interreg-project Green Flyway, which is a transnational
cooperation between the Norwegian municipality Røros and the Swedish municipality
Östersund, with a goal of establishing a testing facility- and environment for the green
aviation of the future. Our study is based on eight qualitative research interviews with
important actors within the project and relevant non-involved actors. In the thesis we
have studied the network surrounding the Norwegian half of the project by using the Actornetwork theory and Callon’s translation-model. To do that we have followed the actors
from idea to established test facility, and further into the operation of it. Having
investigated the actor's visions and goals relating to the project, we have assessed their
work towards reaching them.
In aviation terms the project has achieved several accomplishments; it has been
established and proven successful at its function, it has created a test environment related
to the project and has been anchored politically at county level. Nonetheless the project
has not succeeded in creating positive consequences for the local society. The Covid-19
pandemic and the related restrictions caused delays and prevented potential testing. But
we have also found that parts of the leadership and goals have haltered the progress.
Several role-changes has also affected in both positive and negative ways.
This thesis is written in association with Rørosregionen Næringshage, in accordance with
the work-related STS masterclass we attend. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Fra kalde vintre til grønn luftfart
Green Flyway - møtet mellom distriktssamfunn og framtidens mobilitet | |
dc.type | Master thesis | |