Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIsaksen, Lasse Skogvold
dc.contributor.authorAspaas, Olivia Brekke
dc.date.accessioned2022-07-05T17:23:17Z
dc.date.available2022-07-05T17:23:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111257804:48359557
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3002963
dc.description.abstractRelasjonene mellom miljøterapeuter og ungdom på barnevernsinstitusjon er viktig for å sikre ungdommen best mulig hjelp under oppholdet. Følgende sitat kom frem i en rapport fra Barneombudet: «Jeg kunne ikke kommet til et bedre sted for å forandre livet mitt […]. De voksenrelasjonene jeg har fått her, er gull verdt […]. De voksne som jobber her, har vært med på å redde livet mitt.» (Gutt, 20 år) (Engh, 2020, s. 40). Jeg har tatt for meg problemstillingen: Hvordan påvirker relasjonen mellom ungdom og miljøterapeut ungdommens endringsarbeid på barnevernsinstitusjon? Da dette er en omfattende problemstilling, har jeg valgt å avgrense oppgaven gjennom å fokusere på de tre følgende spørsmålene: 1) Hvordan bygge en god relasjon med ungdom på institusjon? 2) Hvordan påvirker personlig egnethet relasjonsbygging? 3) Hvilken innvirkning har relasjonen mellom ungdom og miljøterapeut for endringsarbeidet? Gjennom å ta for meg disse spørsmålene vurderer jeg faktorer som jeg vurderer som avgjørende for å etablere relasjoner. Jeg har sett på faktorene som er vesentlige for aktuelle teoretikere, men også hva barna selv opplever som viktig ifølge data fra Forandringsfabrikken. I tillegg til dette har jeg tatt et dypdykk i hva som er viktig i forhold til hvilke egenskaper og ferdigheter som er essensielle for å bli en dyktig miljøterapeut. Jeg har også tatt for meg om det er avgjørende å inneha en akademisk grad eller om personlig egnethet strekker til for å jobbe relasjonsbyggende. Avslutningsvis har jeg satt spørsmålene opp mot hverandre i forhold til om de har overføringsverdi eller ikke.
dc.description.abstractThe relation between a social worker and in a youth at child welfare institution is very important to secure the youth the best help possible. The following citation appeared in a report from the Norwegian Ombudsperson for Children: “I couldn’t have come to a better place to change my life […]. The relationships I have gotten with the adults here be worth its weight in gold […]. The adults who work here have helped save my life” (Boy, 20 years old) (Translated from Norwegian, cited in Engh, 2020, s. 40) Relations within environmental therapy has piqued my interest which is why I have chosen to address the issue: “How does the relationship between youth and social worker affect the youths work towards change while living in a child welfare institution?”. To answer this broad topic, I have chosen to narrow down my issue on these three following questions: - How to establish a good relationship with youth in a children welfare institution? - How does personal aptitude affect establishing relationships? - What impact does the relationship between youth and the social workers have on the youths work on changing? By addressing these questions, I have looked at the factors that come into play as crucial on establishing relations. Furthermore, I have looked at the factors that are important for current theorists, as well as what the youths themselves experience according to a report from Forandringsfabrikken. In addition, I have contemplated which qualities and skills that are crucial to process in order to establish good relations as a social worker. Furthermore, I have addressed questions such as whether it is crucial to hold an academic degree to succeed in establishing good relations. Finally, I have discussed if the three questions have transfer value that benefits the questions collectively and/or individually.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleRelasjonens innhold og betydning for ungdom og miljøterapeut på barnevernsinstitusjon
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel