Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBAATVIK, METTE, MOEN
dc.contributor.authorPETTERSEN, SABRINA, SCHÄFFER
dc.date.accessioned2022-07-05T17:23:13Z
dc.date.available2022-07-05T17:23:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111265159:47021858
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3002959
dc.description.abstractNegativ sosial kontroll kan skape vansker for unges sosiale liv, autonomi og selvstendighet. I denne oppgaven vil konsekvensene av negativ sosial kontroll ovenfor ungdom bli diskutert, samt hvilke løsninger som kan tas i bruk for å kunne avdekke og forebygge denne problematikken. Oppgaven tar i bruk allerede eksisterende litteratur om temaet, som grunnlag for drøftingen. I løpet av oppgaven vil både foreldrenes og ungdommenes synvinkler komme frem. Negativ sosial kontroll kan føre til at ungdommer må håndtere å sta i et krysspress, samt urealistisk strenge forventinger til skole og yrkesvalg. Dette kan føre til vansker med identitet, selvstendig utvikling og psykisk helse. Den sosiale kontrollen går ofte i større grad utover friheten til jenter enn gutter, noe som begrunnes i en ærekultur som vektlegger kvinnens sømmelighet. Streng foreldrekontroll kan også ha noen positive effekter, slik som økt skolemotivasjon for enkelte ungdommer. Foreldrenes grunnlag for å utøve kontroll kan bunne i kulturelle- og religiøse grunner. Mange av ungdommene kvier seg for å oppsøke hjelp og å bryte ut av kontrollen familien har over dem. Ved hjelp av Bourdieu sitt kapitalbegrep, kommer det frem hvordan denne vegringen kan koblet til redsel for å miste sin sosial- økonomiske- og kulturell kapital. Gjennom å styrke sosionomens rolle i skolen, kan det gjøre det lettere å nå ut til ungdom med informasjon og hjelp. Dette kan gjøres gjennom å styrke kultursensitiv kommunikasjon og den kulturelle kompetansen blant ansatte på skolen. På den måten er hjelpeapparatet bedre rustet til å kunne avdekke og hjelpe utsatte ungdom. Etablering av forebyggende arbeid, gjennom informasjon til ungdom og foreldre, samt styrking av integreringen av barn med innvandrerbakgrunn, gjennom fritidsaktiviteter og frivillig arbeid, kan sammen være tiltak som kan være med på å avdekke og forebygge.
dc.description.abstractNegative social control can create difficulties for young people’s social life, autonomy and independence. In this thesis the consequences of negative social control regarding young people will be discussed, as well as solutions that can detect and prevent this problem. The thesis is based on already existing literature as a base for the discussion. The views of parents and young people will emerge throughout the assignment. Negative social control can make young people having to deal with cross-pressure, as well as unrealistic expectations regarding school and career choices. This can lead to difficulties with identity, independence, personal development and mental health. Girls are more often, rather than boys, under the pressure of social control. This is justified by a culture of honor that emphasize the woman’s decency highly. Negative social control can also lead to some positive effects, such as pleasing results at school. The parents’ reasons for gaining control over their children, can be based on both cultural and religious reasons. Many young people are skeptical to seek help and break out of the control of their family. By using Bourdieu’s theory of capital, it emerges how this skepticism can be linked to the fear of losing one’s socio-economic- and cultural capital. By strengthening the role of social workers in school, one could make it easier to reach young people with information and help. This can be done through strengthening respectful communication and increase the cultural competence among employees at school. In this way the support system is better equipped to identify vulnerable, young people. Establishment of preventive work, through information to young people and parents, in addition to strengthening the integration of children with immigrant background through activities and voluntary work, can be a part of detecting and preventing negative social control.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleNEGATIV SOSIAL KONTROLL BLANT UNGDOMMER MED IKKE-VESTLIG BAKGRUNN - KONSEKVENSER OG FOREBYGGENDE ARBEID
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel