Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorChristensen, Marit
dc.contributor.advisorIversen, Anne
dc.contributor.authorOlsen, Joakim Helle
dc.date.accessioned2022-07-05T17:22:22Z
dc.date.available2022-07-05T17:22:22Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:109732702:70171091
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3002923
dc.description.abstractDenne kvalitative studien ønsker å kartlegge hvordan rammeverket i en selv-ledende organisasjon påvirker ansattes motivasjon til å medvirke i beslutningsprosesser. Ved å utføre kvalitativ analyse på ni intervjuer av ansatte i en mellomstor selv-ledende organisasjon, var det avduket for at rammeverket i denne organisasjonen gjennom sine aspekter som delt-eierskap, lederens rolle og demokratiske beslutningsprosesser åpner for ansatte å bli involvert. Denne studien fokuserer på ansattes motivasjon til å medvirke i beslutningsprosesser og dermed ble selv-bestemmelses teorien anvendt for å bygge en forståelse om hvilke kontekstuelle situasjoner som vil understøtte selvaktualisert atferd. Denne teorien forklarer at intrinsisk motivasjon er avhengig av at individers tre behov er oppfylt: autonomi, kompetanse og tilhørighet. Med det organisatoriske rammeverket som den kontekstuelle situasjonen, avdekker denne studien hvordan rammeverket stimulerer intrinsisk motivasjon. Det var funnet at nivåer av autonomi kan være stimulert av en delt eierskapsmodell, lederens rolle og selv-ledende team. Videre, kan tilhørighet være en konsekvens av selv-ledelsen opplevd i organisasjonen og de formaliserte kulturelle normer. Likevel kan ikke oppfyllingen av disse tre behovene garantere for at høyere selv-bestemte motivasjonsnivåer fører direkte til medvirkning i beslutningstaking. Utfordringer avdekket i å forsterke ansattes deltakelse i beslutningstaking ble identifisert som organisasjonens vekst, konsulent utplassering, forskjell i individers interesser og en potensiell mangel på kompetanse i beslutningstaking. Denne studien bidrar med kvalitative funn til et forskningsfelt under utvikling om selv-ledede organisasjoner.
dc.description.abstractThis qualitative study investigates how the framework in a self-managing organization influences employee motivation to participate in decision making. From conducting qualitative analysis on nine interviews with employees in a self-managed organization, it was ascertained that the framework of this organization through its aspects of equal ownership, leaders’ role as a coach and internal participatory processes opens for employees to involve themselves. With respect to the research question exploring how this framework influences employees’ motivation to participate in decision making, self-determination theory was used to build an understanding of what contextual situations may reinforce self-actualized behavior. This theory maintains that intrinsic motivation is dependent on individuals’ fulfillment of three needs as autonomy, competence, and relatedness. Seeing the organization framework as the contextual situation, this study will ascertain how it may stimulate intrinsic motivation. It was found that levels of autonomy may be stimulated from an equal ownership-model, role of the leader and self-managing teams. Further, higher relatedness could be a consequence of the self-management experienced in the organization and the formalized cultural norms. Yet the fulfillment of the needs laid forth by self-determination may not guarantee that higher self-determined motivation levels will lead to employees participating in decision making. Challenges to further employees’ participation in decision making was found to be organization growth, consultant outplacement, difference in individual interests and a potential lack of competence in decision-making. This study contributes with qualitative insights to the field of research within self-managing organizations still under development.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleEmployee participation in a self-managing organization
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel