Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKaspersen, Eivind
dc.contributor.authorAardahl, Vilde Schjelderup
dc.contributor.authorMikalsen, Madelen Mari
dc.date.accessioned2022-07-02T17:22:55Z
dc.date.available2022-07-02T17:22:55Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:107175740:33528574
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3002492
dc.description.abstractDen nye læreplanen fremmer bruk av regnestrategier i matematikk, og hvordan disse burde være en stor del av lærerens fokus i undervisningen. På bakgrunn av strategienes rolle, har denne kvantitative studien som mål å gi et innblikk i noen elever sin strategiske kompetanse. Studien bygger på elevers bruk av hoderegningsstrategier i addisjon og subtraksjon med tosifrede tall. For å analysere den strategiske kompetansen, baserer vi analysen på Lemaire og Siegler (1995) sitt rammeverk omhandlende fire ulike dimensjoner for utvikling av strategisk kompetanse: - Strategirepertoar - Strategifordeling - Strategieffektivitet - Strategivalg Studien baserer seg på en kvantitativ metode med et choice/no-choice design for datainnsamling, hvor 23 elever fra 10. klasse gjør 30 addisjon- og 30 subtraksjonsoppgaver under tre betingelser: I choice-betingelsen kan elevene velge mellom to strategier for å løse oppgavene. I den første og andre no-choice-betingelsen skal tilsvarende regneoppgaver gjøres likt som i choice, bare med en obligatorisk strategi. Ved å gjennomføre datainnsamling med choice/no-choice metoden, åpner muligheten for å analysere svarene i choice opp mot svarene i no-choice. Gjennom å analysere svarene i hver betingelse opp mot hverandre, kan man videre analysere de ulike dimensjonene av den strategiske kompetansen. Studien indikerer at graden av adaptivitet elevene viste korresponderte med graden av nøyaktighet, altså høy grad av adaptivitet ga oftest høy grad av nøyaktighet, og motsatt. Videre kan det se ut til at noen strategier var mer effektive enn andre. I studien legger vi stor vekt på lærerens rolle i elevenes strategiutvikling. Vi argumenterer for hvorfor læreren bør inneha bred kunnskap omhandlende ulike strategier, for å legge til rette for undervisning som bidrar til utvikling av elevenes strategiske kompetanse.
dc.description.abstractThe new curriculum promotes the importance of arithmetic strategies in mathematics, and how teachers should emphasize strategies as an important part of their teaching. Based on the importance of strategies, this quantitative study aims to provide an insight into the strategic competence of some 10th grade students. This study is based on students' use of mental arithmetic strategies in addition and subtraction with double-digit numbers. To analyze the strategic competence, the analysis will be based on Lemaire & Siegler's (1995) framework concerning four different strategic dimensions: - Strategy repertoire - Strategy distribution - Strategy efficiency - Strategy selection The study is based on a choice/no-choice method for data collection, where the 23 10th grade students do addition/subtraction tasks under three conditions: In the first condition the students will have a free strategy choice, where they can choose between two different strategies within both addition and subtraction. In the second and third conditions, corresponding tasks are performed, only with predetermined strategies. By conducting data collection with the choice/no-choice method, one can analyze the answers in the choice condition with the answers in the no-choice condition. By doing these analysations, one can further analyze the four dimensions of strategic competence. Through the study, we found that the degree of adaptivity the students showed corresponded with the degree of accuracy, in other words: High degree of adaptability often gave a high degree of accuracy, and vice versa. We also found that some strategies were more effective than others. In this study, we put great emphasis on the teacher's role in students' strategy development. We discuss why the teacher should have broad knowledge regarding different strategies, in order to further develop the students' strategic competence.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleElevers strategiske kompetanse i hoderegningsstrategier
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel