Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBaatvik, Mette Moen
dc.contributor.authorSkulstad, Martine Louise
dc.date.accessioned2022-07-02T17:22:33Z
dc.date.available2022-07-02T17:22:33Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111265159:47060514
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3002471
dc.description.abstractDenne oppgaven besvarer problemstillingen «Hva gjør en person egnet og rustet for å bli sosialarbeider?», gjennom et systematisk litteratursøk. Oppgaven går i dybden på egenskaper, kompetanser og kvalifikasjoner i mennesket som gjør at arbeid og utfordringer i helse- og sosialsektoren ikke blir for belastende for sosialarbeideren, og den sentrale rollen som sårbarhet og selvbevissthet har i hjelpe- og omsorgsarbeid. Her drøftes det om hva egnethet og rustethet går ut på, og hvorfor det er relevant å inneha disse kvalitetene for å kunne stå i krevende arbeid med andre menneskers lidelse. Oppgaven undersøker utdanning og ledelse sin rolle og funksjon i å utvikle og holde på sosialarbeiderens tilnærming til krevende arbeidssituasjoner, og hvordan bearbeide dem. Resultater i oppgaven viser til at det mest sentrale for å utøve godt sosialfaglig arbeid, og oppleve at man er kompetent i eget arbeid, er å inneha de faglige, yrkesspesifikke og personlige kompetansene som kreves i sosialt arbeid, i tillegg til å ha en dypere forståelse for sårbarheten sin plass i menneskets liv og hjelpebehov. Å være bevisst og ha et godt forhold til egen sårbarhet gir et grunnlag for å kunne forstå andres ømme sitasjoner på en særegen måte, og gi mulighet for å utøve enda mer empatisk arbeid, og være tilstede for klienter og brukere på en møte de opplever som imøtekommende og trygt. Denne bevisstheten kommer gjennom en selvreflekterende reise under studiet, gjennom tilnærming av egne opplevelser, holdninger og verdier opp mot det yrkesfaglige. Å være bevisst på hvordan en selv reagerer på påkjenning og belastninger, skaper det et utgangspunkt for både god omsorg overfor andre og overfor en selv.
dc.description.abstractThis thesis answers the question "What makes a person suitable and equipped to become a social worker?", done through a systematic literature search. The thesis goes in-depth on characteristics, competencies, and qualifications in people that make work and challenges in the health and social sector not too burdensome for the social worker, and which central role vulnerability and self-awareness have in help- and care work. Here, it is discussed what suitability and equestrianism are all about, and why it is relevant to possess these qualities in order to be able to stand in demanding work with other people's suffering. The thesis examines education and management's role and function in developing and maintaining the social worker's approach to demanding work situations, and how to process them. Results in the thesis indicate that the most central to practicing good social work, and experiencing that one is competent in one's own work, is to possess the professional, profession-specific, and personal competencies required in social work, in addition to having a deeper understanding for vulnerability’s place in human life and the need for help. Being aware and having a good relationship with one's own vulnerability provides a foundation for being able to understand others' tender situations in a unique way and provides the opportunity to carry out even more empathetic work, and be present for clients and users in a way they experience as welcoming and safe. This awareness comes through a self-reflective journey during the education, through the approximation of one's own experiences, attitudes, and values towards the vocational subject. Being aware of how oneself reacts to stress and strain, creates a starting point for both good care for others and for oneself.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Er sårbarheten min en dårlig ting da?"
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel