Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAhmad, Majd Adnan
dc.contributor.authorAndersen, Anne Sofie
dc.contributor.authorBrenden, Tuva
dc.date.accessioned2022-07-01T17:20:38Z
dc.date.available2022-07-01T17:20:38Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:106259531:112211225
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3002175
dc.description.abstractFormålet med dette prosjektet var å utføre en konsekvensutredning for Etna Nett sitt område som følge av en økning av elbilladere i boliger. Det økte effektbehovet knyttet til elbilladere er basert på prognoser for fremtidig vekst i bilparken. Videre er ulike scenario beskrevet, for å utføre en kapasitetskontroll på fordelingstransformatorene, samt undersøke hvilke faktorer som har betydning når det gjelder overbelastning av fordelingstransformatorer. For VOKKS installasjon er det drøftet ulike utfordringer knyttet til montering av private elbilladere. Basert på beregningene gjennomført i rapporten, vil grad av samtidighet og ladeeffekt avgjøre hvorvidt transformatoren overbelastes eller ikke. Ved lav samtidighet eller lav ladeeffekt vil fordelingstransformatorene i det undersøkte området håndtere det økte effektbehovet knyttet til en økt andel private elbilladere. Konsekvenser knyttet til overbelastning kan derfor unngås ved å holde en av de to nevnte faktorene lave. Konsekvensene VOKKS Installasjon må håndtere er knyttet til enfase- og trefaselading på IT-nett og TN-nett. Grunnet økt fare for feil, samt redusert sikkerhet, konkluderes det med at trefaselading på IT-nett ikke er anbefalt, men at det på TN-nett ikke medfører utfordringer. Ved montasje av elbillader i private hjem, vil VOKKS Installasjon måtte gjennomføre ulike undersøkelser og tilpasninger i boligen, omhandlende oppgraderinger av den elektriske installasjonen i boligen, både grunnet kapasitet og alder på anlegget.
dc.description.abstractThe purpose of this project was to carry out an impact assessment for Etna Nett's area due to the increasing amount of domestic electric car chargers. The increased power requirement associated with a higher amount of electric car chargers is based on projections for future growth in the car fleet. Furthermore, different scenarios are described and used as basis to perform and determine the required capacity of the distribution transformers, as well as examine what factors that are of importance when it comes to overloading of the distribution transformers. For Etna nett, various challenges related to the installation of domestic car chargers has been discussed. Based on the calculations carried out in the report, the degree of simultaneity and charging effect determine whether or not the transformer is overloaded. At low simultaneity or low charging power, the distribution transformers in the investigated area will handle the increased the power requirement associated with an increased proportion of private electric car chargers. Consequences related to overload can therefore be avoided by keeping one of the two beforementioned factors low. The consequences VOKKS Installasjon must handle are related to single-phase and three-phase charging on IT networks and on TN networks. Due to the increased risk of faults, as well as reduced safety, it is concluded that three-phase charging on IT networks is not recommended, but that it does not pose challenges on TN networks. When installing electric car chargers in private homes, VOKKS Installasjon will have to carry out various investigations and adaptations in the home, concerning upgrades of the electrical the installation in the home, both due to the capacity and age of the facility.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKonsekvensutredning ved en økning av private elbilladere - Kapasitetsvurdering av fordelingstransformatorer og tilpasninger i det elektriske anlegget i private boliger
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel