Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSabri, Omar
dc.contributor.advisorBjøru, Stein
dc.contributor.authorGraneng, Frida Elisa Finserås
dc.contributor.authorSønsterud, Carmina Janet Cruz
dc.date.accessioned2022-07-01T17:20:04Z
dc.date.available2022-07-01T17:20:04Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:106805903:113577413
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3002153
dc.description.abstractSammendrag Anleggsbransjen står for store deler av det totale globale klimautslippet. Her må noe gjøres for å kutte utslippene. Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører med stor påvirkningskraft og har muligheten til å rette bransjen mot mer klimavennlige valg. Denne oppgaven er skrevet i samarbeid med Veidekke og omhandler temaet klima. Den tar for seg klimagassutslipp ved tunneldriving. Her er målet å finne bidragsyterne til utslippet. Fokusområdene for utslippene er materialene brukt i sikring og drivstoff til maskinene brukt i tunnelen. Veidekke har tildelt et referanseprosjekt for oppgaven. Utslippene skal baseres på UDK01 Skogertunnelen, en 6 km lang bergtunnel lokalisert i Drammen. For å kunne finne de store bidragene til utslippet er det blitt utviklet to klimaregnskap. Et for materialene brukt i stabilitetssikringen på tunnelen og et for drivstoffet brukt på maskinene inne i tunnelen. Her er det hentet data og informasjon fra Veidekke, både regnskap, EPDer og andre nødvendige dokumenter. Klimaregnskapet baseres på mengder og GWP-verdier for de enkelte elementene som skal vurderes. For å kunne tydeliggjøre grafisk hvor utslippene kommer fra er sektordiagram laget for regnskapene. Klimaregnskapet viser hvor de store utslippene ligger. Her er de største driverne betong og biodiesel. Veidekke kan benytte et annet materiale eller kutte mengden betong på prosjektet for å redusere utslippene. Videre kan bedriften også kun operere med elektriske maskiner, noe som vil kutte utslippene drastisk.
dc.description.abstractAbstract The construction industry is accountable for a large amount of the total global greenhouse gas emissions. Something must be done to cut the emissions. Veidekke is one of Scandinavia's largest contractors with great influence and has the opportunity to lead the industry towards more climate friendly choices. This thesis is written in collaboration with Veidekke and the topic is climate and look at the greenhouse gas emissions from tunneling. The goal is to find the biggest contributor to the emissions. The focus areas in this thesis are the materials used in the selected rock support and fuel for the machines used in the tunnel. To solve the question in the thesis, Veidekke has given a reference project. The emissions will be based on the project UDK01 Skogertunnelen, a 6 km long rock tunnel located in Drammen, Norway. In order to find the major contributions to the greenhouse gas emissions, two environmental accounts have been developed. One for the materials used in the rock support in the tunnel and one for the fuel used on the machines inside the tunnel. Data and information have been obtained from Veidekke, also environmental accounts, EPD documents and other necessary documents. The environmental accounts are based on quantities and GWP values for the individual element . To clarify where the emissions come from, a sector diagram has been made from the accounts. The environmental accounts show the largest contributor for the emissions. The result from these accounts shows that the biggest contributor is concrete and biodiesel. Veidekke can use another material or cut the amount of concrete on the project to reduce emissions by choosing another alternative for rock support. Furthermore, the company can also only operate with electrical machines, which will cut emissions drastically.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBærekraftig tunneldriving - Miljøregnskap for stabilitetssikring og maskinbruk i tunnel
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel