Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRasch, Astrid.
dc.contributor.authorDehli, Victor Larsen.
dc.date.accessioned2022-06-30T17:20:14Z
dc.date.available2022-06-30T17:20:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:109722273:23804296
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3001881
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractOppgaven ser på forandringer i minnekulturen rundt Britisk deltakelse i slaveri og slavehandel med utgangspunkt i Britiske lærebøker og et memory studies perspektiv. Formålet bak oppgaven er å se hvordan og på hvilke måter det britiske minne rundt slaveri og slavehandel har forandret seg. Metodene som er brukt for å komme frem til resultatene er nærlesing og grammatisk setningsanalyse satt inn i en historisk og historiografisk kontekst. Oppgaven bidrar til et kritisk blikk på historisk fakta som er blitt brukt, hvilke fakta som var tilgjengelig for lærebøkene og hvilke mål faktaene ble brukt for å oppnå. Hva som ble utelatt og hva som ble satt i fokus står sentralt og blir konfrontert og analysert ved hjelp av det tidligere nevnte memory studies perspektivet. En komparativ tilnærming bidrar til å fremheve lærebøkenes forskjeller og forandringer. Viktige funn er skiftet fra et moralistisk og rettskaffent minne av Britisk slaveri og slavehandel til en erindring av Britisk deltakelse i slaveri og slavehandelen satt inn i en økonomisk og større europeisk kontekst. I tillegg til dette er økt fokus på de som var slavebundet sine evner til å handle rasjonelt vektlagt et markert skift i den nyere læreboken. Utelatelse av fakta rundt en fortsettende Europeisk deltakelse og toleranse for slaveri og slavehandel finner sted i begge bøker, men denne er klart mindre markert i den moderne læreboken. Analysen finner også at heltedyrking og minnet rundt et ikon i den eldre læreboken fører til at erindringen av slavehandelen må vike og at Britiske deltakelse i slaveri og slavehandel blir glemt. Når det kommer til skiftet mot det økonomiske markedet som eksistere rundt slaveri så kan et overdrevent fokus på dette tilsynelatende føre til en personlig ansvarsfraskrivelse fra Britisk ståsted. Til slutt så bidrar oppgaven til en forståelse av en forandrende Britisk minnekultur rundt slaveri og slavehandel, eksempelvis gjennom at læreboken eksplisitt tar ansvar og inkludere ulike perspektiv innad i Storbritannia.
dc.description.abstractThe thesis looks at the changing memory of British slavery and slave trade using school textbooks and a memory studies perspective. The purpose of the thesis is to see how and in what ways the memory of British slavery and slave trade has changed. The methods used to find the results are close reading, grammatical analysis in combination with extensive historical and historiographic context. This contributes to a critical look at the facts used, the facts that were available and to what end these facts were used. Omissions and inclusion are confronted and analysed using the aforementioned memory studies perspective. The thesis uses a comparative approach, weighing the perspective and memory conveyed through the old textbook against the new. Important findings are the marked shift from a moralistic and virtuous memory of British slavery toward a British slavery that was rooted in the economy, the emphasis placed on the European context and skewed shared responsibility by both books and an increased amount of agency attributed to the enslaved by the newer book. In addition to this the thesis locates the omission of continued, albeit smaller, European participation in slavery and the omission of the presence and tolerance of domestic slavery. The analysis finds the remembering of an icon and hero which overshadows and forgets British involvement in slavery and the Transatlantic slave trade in one of the textbooks. Findings also indicate that remembering the slave trade through an economic market, could also diminish personal responsibility of those that participated. Finally, the thesis contributes to the understanding of the changing British collective memory and exemplifies that the memory of slavery has become much more extensive and inclusive, yet it should be careful not to be too rooted in any one principle or person.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleRemembering and forgetting slavery in British school textbooks
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel