Karpe – Reaksjoner og motreaksjoner
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3001621Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne oppgaven omhandler hvordan politiske tendenser fanges opp i et utvalg av rapduoen Karpe sine sangtekster og hvilke reaksjoner disse har fått, sett i kontekst av det politiske klimaet i deres samtid. Da de opptrådte under minnekonserten i Oslo Domkirke 30. juli 2011, etter terrorangrepet den 22. juli, fremførte de en versjon av sang Byduer i dur (2010), med et omskrevet andre vers for anledningen. Den forandrede teksten i dette verset, samt sangteksten til deres låt Lett å være rebell i kjellerleiligheten din (2015), undersøker jeg gjennom hermeneutisk metode. Det vil si at tekstene tolkes ved å bruke samtidens kontekst, henholdsvis kjølvannet av terrorangrepet 22. juli 2011 og den europeiske migrasjonskrisen i 2015. Dette følger jeg opp med å diskutere hvilken kritikk de to tekstene har fått, og hvordan Karpe har svart på kritikken. Jeg konkluderer med at de endrede forventningene til Karpe som kom som følge av deres opptreden under minnekonserten 30. juli 2011, samt kritikken av tidligere sangtekster fra Karpe i forkant av utgivelsen av Lett å være rebell i kjellerleiligheten din, har påvirket kritikken sistnevnte fikk. This thesis deals with how political tendencies are captured in a selection of the rap duo Karpe's lyrics and what reactions they have received, seen in the context of the political climate of their time. When they performed during the memorial concert in Oslo Cathedral on July 30, 2011, after the terrorist attack on July 22, they performed a version of the song Byduer i dur (2010), with a rewritten second verse for the occasion. I examine the changed lyrics in this verse, as well as the lyrics to their song Lett å være rebell i kjellerleiligheten din (2015), through the hermeneutic method. That means the texts are interpreted using contemporary contexts, respectively the time after the terrorist attack on 22 July 2011 and the European migration crisis in 2015. I follow this up by discussing what criticism the two texts have received, and how Karpe has responded to the criticism. I conclude that the changed expectations of Karpe that came because of their performance during the memorial concert on July 30, 2011, as well as the criticism of previous lyrics from Karpe prior to the release of Lett å være rebell i kjellerleiligheten din, have influenced the criticism the latter received.