Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFylkesnes, Ingunn
dc.contributor.authorVollheim, Ragna
dc.date.accessioned2022-06-25T17:20:39Z
dc.date.available2022-06-25T17:20:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111257804:46815651
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3000912
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBacheloroppgaven bygger på følgende problemstilling: «Hvordan kan vi forstå selvskading, og på hvilke måter kan miljøterapeuter forsøke å hjelpe ungdom med selvskadingsatferd, når de bor på barnevernsinstitusjon?». Jeg har jobbet på barnevernsinstitusjon, og har erfart at mange ungdom som bor på institusjon selvskader. Flere av miljøterapeutene jeg har møtt er usikre på hva de skal gjøre i møte med slik atferd. På bakgrunn av dette ønsket jeg en bredere forståelse for fenomenet selvskading. I tillegg ønsker jeg å undersøke hvilke konkrete tiltak en miljøterapeut kan sette inn, for å hjelpe ungdom med slik atferd. Tiltakene jeg går gjennom, tas ut fra dialektisk atferdsterapi, omsorgs- og endringsmodellen og traumebevisst omsorg. Hensikten med oppgaven er å sette søkelys på hvilken funksjon selvskading kan ha for den enkelte, og hvordan miljøterapeuter kan bruke denne kunnskapen til å bli en bedre miljøterapeut i møte unge som sliter. Teoridelen tar for seg faglitteratur, studier og undersøkelser. Disse omhandler temaet selvskading, miljøterapi og teoretiske modeller og perspektiv. Basert på faglitteraturen og forskningen, samt egne erfaringer som blir presentert i oppgaven blir det diskutert hvor sårbar ungdomstiden kan være, hvorfor forekomsten av selvskading har økt de siste årene, hvordan en kan se selvskading i sammenheng med følelsesregulering og til slutt hvilke tiltak miljøterapeuter kan sette inn for å hjelpe ungdom. Oppgaven avsluttes med en kort oppsummering og konklusjon av problemstillingen.
dc.description.abstractThe bachelor´s thesis builds on the following question: “How can we understand self-harm, and in which ways can social workers try to help teenagers with tendencies to self-harm, when they live at child welfare institution?”. I’ve worked at a child welfare institution and experienced firsthand that many of the teenagers that live there self-harm. Several of the social workers that work there are unsure of what to do when faced with such behaviour. Because of this I wanted a wider perspective of what self-harm is. In addition, I wish to explore which specific measures a social worker can take in order to help a young person that self-harm. The purpose of this thesis is to highlight which function self-harm can have for an individual, and how social workers can use this knowledge to improve themselves as a social worker when dealing with the youth. The theory section deals with various academic literature, studies and surveys. These deal with the topic of self-harm, forms of self-harm management, social work and theoretical perspective. Based on academic literature and research, together with personal experiences presented in this thesis, I will discuss how vulnerable adolescence can be, why the incidence of self-harm has increased in recent years, how one can see self-harm in connection with emotion regulation, and finally what measures social workers can take in order to help young people. The thesis ends with a short summary and conclusion to the issue.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMiljøterapeutens rolle i møte med ungdom som selvskader
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel