Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVogt Isaksen, Joachim
dc.contributor.authorDevold, Marlen
dc.date.accessioned2022-06-24T17:21:15Z
dc.date.available2022-06-24T17:21:15Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111257804:37019811
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3000750
dc.description.abstractBarnevernets arbeid med minoritetsetniske uttales som utfordrende både av familiene og barnevernet. Oppgaven vil synligjøre utfordringene knyttet til hvordan makt kommer til syne i møtet mellom minoritetsetniske familier og barnevern. Dette gjøres gjennom en litteraturstudie. Minoritetsetniske barn og familiers komplekse sosiale utfordringer kan forstås gjennom ulike forståelsesrammer. Barnevernsfaglig litteratur og arbeid har særlig prøvd å løse utfordringene gjennom et økt fokus på kultur. En kan også se utfordringene gjennom «generelle» faktorer som gjelder for alle familier, og «spesielle» faktorer knyttet til å være minoritetsetnisk. Interseksjonalitet er en tredje forståelsesramme. Disse rammene bidrar til å forstå hvordan barnevernet kan, og bør, mestre sitt mandat, og dermed sin makt. Makt og avmakt omhandler i hvor stor grad en kan nå sine mål og ønsker, og forekommer i relasjoner mellom mennesker. Makt og avmakt påvirker menneskers mestring. Oppgaven vil synliggjøre at minoritetsetniske familier står i en avmaktsposisjon – både i møte med barnevernet og generelt i samfunnet - og at dette påvirker samarbeidet mellom etniske minoriteter og barnevern. Oppgaven konkluderer med at avmakt kan skape mestringsstrategier som motstand og passivitet, og at disse kan hemme samarbeidet mellom barnevern og minoritetsetniske familier. Den konkluderer med at barnevernet gjennom sin makt kan vektlegge kultur feil i arbeidet, og problematiserer et kultur-fokus i barnevernet. Oppgaven kommer så med en argumentasjon for at et kultursensitivt barnevernsarbeid kan bidra til økt mestring og makt til minoritetsetniske. Dette kan fremmes gjennom Empowerment, og gjennom praktiske anbefalinger. Dette svarer på problemstillingen «Hvordan kommer makt til syne i møter mellom barnevern og minoritetsetniske, og hvilke implikasjoner har det for barnevernets arbeid?» og kan hjelpe barnevernet med å mestre sitt mandat – og slik hjelpe familiene med sin livsmestring.
dc.description.abstractThe Norwegian child protective services (CPS) work with ethnic minorities is considered challenging both by families and the CPS. This assignment will illuminate these challenges that occurs between ethnic minorities and CPS in connection to power. This will be done through a literature study. Ethnic minority families’ complex life situations can be understood through different frameworks. Literature and work within the field have tried to solve the issues by a focus on “culture”. A second framework is seeing their life situations through «general» factors that are affiliated with all families, and “specific” factors that are distinctly related to ethnic minorities. Intersectionality can be understood as a third framework. These frameworks of understanding contribute to comprehend how CPS masters or attain their mandate. Power and disempower are understood as how one can reach ones’ goals and exist in relations between humans. Furthermore, power influences how individuals cope with their challenges. This assignment will enlighten that ethnic minority families are in a position of disempower – both in relation to the CPS and the society in general. It will conclude that disempower can create different coping strategies, and that these may inhibit good cooperation between the CPS and ethnic minorities. In addition, it concludes that CPS through its power-mandate can emphasize “culture” wrongly in their work, which can be problematized. The task will argue that a culture sensitive CPS can enhance coping and power to ethnic minorities, possibly through empowerment and other practical recommendations.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBarnevernets arbeid med etniske minoriteter: Hvordan makt kommer til syne og påvirker barnevernets arbeid
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel