Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJuberg, Anne
dc.contributor.authorRustli, Karoline
dc.date.accessioned2022-06-24T17:20:44Z
dc.date.available2022-06-24T17:20:44Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111265159:46817009
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3000712
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSkolen skal være en arena som jobber helhetlig der både den faglige læringen og det psykososiale miljøet til elevene ivaretas. Forskning viser til at et trygt psykososialt miljø som er inkluderende leder til tilhørighet, trygghet og gode relasjoner som igjen medfører mindre fravær og frafall i videregående skole. Et trygt psykososialt miljø leder til positivt faglig, sosial og personlig utvikling. For å belyse tema bruker denne teoretiske oppgaven allerede eksisterende litteratur. Denne oppgaven ser på dilemmaer knyttet ressursprioritering for å ivareta det helhetlige arbeidet i skolen og belyser hvordan sosialarbeideren kan bidra i det helhetlige arbeidet for å forebygge fravær og frafall. Oppgaven får frem hvorfor sosialarbeideren trekkes frem som kompetent faggruppe som sørger for å ivareta kvaliteten ved det psykososiale miljøet. Det kommer også frem hvorfor det er fordeler ved å jobbe helhetlig fremfor å jobbe med årsak-virkning-tiltak. Tverrfaglig samarbeid er til stede i det helhetlige arbeidet på skolen, og et godt samarbeid vil ha mange positive innvirkninger sosialt, faglig og personlig for eleven. Funn viser til at et særlig godt og tett samarbeid mellom lærer og sosialarbeider har mange positive følger. Et tverrfaglig samarbeid er avhengig av en rekke faktorer som påvirker samarbeidet positivt og negativt.
dc.description.abstractAs an institution and arena for leaning the school operates holistically where both the academic learning and the psychosocial environment of the students are taken care of. Research shows that a safe psychosocial environment that is inclusive leads to belonging, security, and good relationships, which in turn leads to less absenteeism and dropout in high school. A safe psychosocial environment leads to positive professional, social, and personal development. To shed light on topics, this theoretical thesis uses already existing literature. This thesis looks at dilemmas related to resource prioritization to take care of the overall work in the school and sheds light on how the social worker can contribute to the overall work to prevent absenteeism and dropout. The thesis shows why the social worker is selected as a competent professional group that ensures the quality of the psychosocial environment. It also reveals why there are advantages to working holistically rather than working with cause-effect measures. Interdisciplinary collaboration is present in the overall work at the school, and a good collaboration will have many positive effects socially, academically, and personally for the student. Findings indicate that a particularly good and close collaboration between teacher and social worker has many positive consequences. An interdisciplinary collaboration depends on several factors that affect the collaboration positively and negatively.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan sosialarbeideren bidra i det helhetlige arbeidet med forebygging av fravær og frafall i skolen gjennom arbeidet med det psykososiale miljøet?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel